Zal een bedrijf verlies kunnen maken op een schrikkeljaar

bijvoorbeeld, wij betalen voor de kpn internet 31,50 euro in de maand. Dat is elke maand een vast bedrag. Zal zo'n bedrijf nu er een extra dag is gekomen eens in de vier jaar, waar ze verder niets extra aan verdienen, verlies maken of zullen ze het merken in het winstsaldo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een bedrijf als KPN zal geen verlies gaan maken door een schrikkeljaar. De infrastructuur ligt er, de helpdesk is opgetuigd enz enz. Verreweg het grootste deel van de kosten van KPN zijn vaste kosten, dat wil zeggen: de kosten worden gemaakt onafhankelijk van de omvang van de productie. Dus of er in een jaar nu 365 of 366 dagen zitten, de kosten zijn ongeveer gelijk.
Eén van de grootste kostenposten is overigens personeel. Dit personeel werkt ook gewoon een dag extra in een schrikkeljaar, zonder dat ze hier extra voor betaald worden.

In een periode van 4 jaar zit 1 schrikkeldag. De variabele kosten zijn, zoals ik hierboven heb uitgelegd, relatief laag voor KPN. Een schrikkeldag kost een bedrijf uiteindelijk maar 1/1461e deel van de totale variabele kosten en dat is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank U

Andere antwoorden (3)

Een bedrijf maakt in een schrikkeljaar in februari meer kosten terwijl ze dezelfde inkomsten hebben. De winst zal dus lager uitvallen. Het zal echter zeldzaam zijn dat 1 dag extra kosten ervoor zorgen dat de winst over een heel jaar verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén keer in de vier jaar één dag...dat zal voor bedrijven geen probleem vormen.

Natuurlijk kost een dag extra dat wat een dag kost.
Als een bedrijf dat niet zal aankunnen heef het geen levensvatbaarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of dat merkbaar is. De mensen die bij KPN werken krijgen in een schrikkeljaar in de maand februari waarschijnlijk niet meer salaris, dan in een gewoon jaar. Veel kosten worden per maand doorbelast. Een bedrijf heeft dan wel een dag extra energieverbruik. Valt 29 februari in een weekend, dan valt het ook weer mee, want dan werken de meeste KPN-ers niet en hoeft er minder gestookt/verlicht te worden. Maar energiekosten zijn ook grotendeels afhankelijk van weersinvloeden. Is het een keer niet zo koud in februari, dan scheelt dat weer aanzienlijk in stookkosten. Kosten zijn van zoveel factoren afhankelijk dat zo'n extra schrikkeldag in de vier jaar waarschijnlijk niet merkbaar is. Ik verwacht niet dat zichtbaar is dat bijvoorbeeld KPN iedere vier jaar iets minder winst maakt in de winst vanwege die extra dag in februari.