Wat zijn de regels ten opzichte van misleiding per e-mail?

Als je bijvoorbeeld een nieuwsbrief verzend, mag je bijvoorbeeld hierin als onderwerp bijvoorbeeld aangeven "Uw VIP Behandeling" o.i.d. of is dit gelijk misleiding? Hoe zijn de regels ten opzichte van dit?

Toegevoegd na 3 minuten:
Oftwel, wat kan je wel als titel gebruiken en wat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De regels (wetten) voor misleiding per email zullen niet anders zijn, dan de regels die gelden in het "normale" leven. Er zijn wel regels voor email, maar die gelden hoofdzakelijk voor bedrijven. Dat gaat meestal over spam.

Ik vermoed, n.a.v. eerder vragen van je, dat jij te maken zult hebben met de regels voor bedrijven. Als jij een nieuwsbrief verzendt, dan zul je moeten voldoen aan de eis, dat de ontvangers die nieuwsbrief die ook echt willen hebben. Je zult dus verplicht zijn, om onderaan je nieuwsbrief duidelijk aan te geven, hoe en waar ze zich af kunnen melden.

Zodra je in een header gaat melden "u heeft een prijs gewonnen!" en dat blijkt niet zo te zijn, dan zit je dus fout, en zou een ontvanger die tot het uiterste wil gaan, je voor de rechter kunnen slepen. Mogelijk maak je je dan schuldig aan oneerlijke handelspraktijken.

Maar in de praktijk zal dat niet gebeuren. Ontvangers van jouw nieuwsbrief, die regelmatig onzin lezen in het onderwerp, melden zich natuurlijk af, en jij doet dit natuurlijk niet, omdat je hiermee je eigen bedrijf om zeep helpt.

Het beste is dan ook om goed na te denken over een header. Al te wervende zinnen worden eigenlijk door niemand meer serieus genomen, en zeker niet als je het over VIP gaat hebben. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het heel simpel?
Als het ook daadwerkelijk over "je reservering" gaat, dan kan dat. Als je twijfelt, of je daarmee mogelijk mensen op het verkeerde been zou kunnen zetten, gebruik dan "vernieuwde openingstijden van mijn prakijk". Ik neem aan dat het daar toch echt over gaat, dus daar is niks mis mee :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die toekomstige reserveringen ook te maken hebben met die vernieuwde openingstijden, dan is er niks aan de hand hoor. Maar ik zou de exacte tekst moeten weten om het goed te kunnen beoordelen.
Misschien nog een tip? Probeer je in te leven in de mensen die de nieuwsbrief ontvangen. Wanneer zou je zelf iets als misleidend ervaren, of denken dat het niet zou mogen? Als je daarnaar handelt, kan het bijna niet misgaan.