Mag je wanneer je als bedrijf een aanmaning stuurt administratkosten berekenen?

Openstaande posten zijn enorm irritant en slecht voor de cashflow. Mag je als de betalingstermijn is verstreken bijvoorbeeld Eur. 10,00 aan administratiekosten vragen bij het verzenden van een aanmaning/ betalingsherinnering?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

absoluut. Je moet volgens mij wel aangeven bij de originele rekening dat na verloop vd betalingstermijn er adminkosten in rekening worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als dat is aangegeven op de rekening, dan mag je administratiekosten doorberekenen.

Het gaat erom dat je kan aantonen dat deze kosten toegepast zullen worden als de betaling niet word voldaan binnen een bepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij geldt billijkheid, maar na 2 herinneringen mag je aanmaningskosten cq administratiekosten berekenen. Het is ook afhankelijk van de overeenkomst die je hebt met je klanten. Als daar duidelijk in staat wat je procedure is en ze hiermee akkoord zijn gegaan, mag je extra administratiekosten (overbruggen van rente etc) rekenen. Maar dit zal niet iedereen zo willen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Administratiekosten zijn kosten die samengaan met het verzenden van een aanmaning door de schuldeiser zelf. Een goed voorbeeld hiervan zijn de administratiekosten die de energieleveranciers u bijvoorbeeld in rekening brengen als u de energienota niet op tijd betaald.

In de algemene voorwaarden van energiebedrijven in bijvoorbeeld opgenomen dat u 15 euro administratiekosten verschuldigd bent bij een eerste aanmaning. Bij een tweede aanmaning lopen deze administratiekosten op tot 25 euro en bij een derde aanmaning moet u rekening houden met 50 euro administratiekosten. Deze kosten kunnen zelfs cumulatief verschuldigd zijn: een en ander hangt af van wat er in de algemene voorwaarden staat.

Let op: als de schuldeiser de vordering uit handen geeft aan een incassobureau of deurwaarderskantoor, dan mag het incassobureau of de deurwaarder geen buitengerechtelijke kosten bij u in rekening brengen bovenop deze administratiekosten, nu de administratiekosten geacht worden onderdeel uit te maken van de buitengerechtelijke kosten. In de praktijk gebeurt dit echter wel regelmatig.

Ontvangt u een aanmaning waarin beide posten zijn opgenomen, dan hoeft u de administratiekosten dus niet te voldoen, nu deze als het ware in de post buitengerechtelijke kosten inbegrepen moeten worden geacht. Communiceer dit dan wel aan het incassobureau! En wordt u toch gedagvaard, voer dan verweer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb daar ook een mening over maar de vraagsteller vraagt of het "mag". Ik heb daar op geantwoord.
Ik ga er vanuit dat hier om een mening wordt gevraagd en niet of het wel/niet zo is?

Ik vind dat dat alleen mag als de rekening (met acceptgiro) aangetekend wordt verzonden, hetgeen uiteraard niet gebeurt, zodat men kan aantonen dat je die daadwerkelijk hebt ontvangen. In dat geval vind ik het terecht dat er extra kosten worden berekend.

Ik heb wel eens een aanmaning ontvangen van een rekening die ik nimmer heb ontvangen.
Er gaat nog wel eens wat mis met die postbedrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen nadat de klant daar schriftelijk mee accoord is gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...

Waarom niet...

Doet de essent etc. ook...

En bij mijn eerste herinnering staat duidelijk dat bij de tweede 20 euro administratiekosten in rekening word gebracht. Ben geen sociale werkplaats die gesubsidieerd wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vóór je met dit soort maatregelen komt zul je éérst algemene verkoopvoorwaarden moet opstellen en laten legaliseren. Tot dat moment kun je het wel doen, maar heb je juridisch geen been om op te staan.