Moet je je als schrijver inschrijveb bij de kvk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vraag me af welk nut dat heeft.

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Er is het een en ander veranderd de laatste tijd, omtrent de verplichting je in te schrijven bij de KvK. De regel is,
dat als je handel drijft, en/of goederen of diensten levert je je moet inschrijven. Ik denk dat je dan ook automatisch btw-plichtig bent.

Een schrijver is een vrije ondernemer, die (met een beetje fantasie) zijn diensten levert aan een uitgeverij
maar dat hij btw-plichtig zou zijn, dat denk ik niet.

De conclusie zou kunnen zijn, dat een schrijver wel
zijn diensten levert aan de uitgeverij, maar dat hij niet handelt in wat dan ook. De uitgeverij doet dat voor hem, en betaalt ook btw over de verkoop van zijn boeken.

In dat geval lijkt het mij voor de hand liggen, dat een schrijver eigenlijk in loondienst is bij de uitgeverij, en dat hij zich niet in hoeft te schrijven. Waarschijnlijk zal dat ook zo zijn met de meeste kunstenaars, tv-presentatoren en voetballers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inschrijving in de KvK en btw-plichtigheid zijn niet één op één aan elkaar gekoppeld. Als je vrijgesteld bent van btw (bijvoorbeeld een romanschrijver) moet je je nog steeds inschrijven bij de KvK als je dat beroep zelfstandig uitoefent. Overigens zijn de meeste schrijvers (die teksten schrijven voor bijvoorbeeld bedrijven, denk aan reclames en brochures) gewoon btw-plichtig. Beide soorten schrijvers (wel en niet btw-plichtig) handelen trouwens. Zo heet het als je als zelfstandige een dienst levert tegen betaling.

Andere antwoorden (6)

als dat je hoofdinkomsten gaan worden lijkt het me wel verstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan of het je beroep is of dat je het uit hobby doet. Als je er uiteindelijk geld mee gaat verdienen en omzet mee gaat draaien, kon het nog wel eens verstandig zijn om je in te schrijven bij de KvK.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij wordt dat interessant als je gemiddeld 25 uur in de week bezig bent met je vak. Dat hoeft niet alleen schrijven te zijn, maar kan ook research zijn of je administratie, enzovoort. Je mag dan btw aftrekken voor de kosten die je maakt. Daar zijn wel bepaalde regels aan gebonden. Ook zul je verschillende opdrachtgevers moeten hebben, anders ziet de belastingdienst het als verkapt dienstverband. Je kan het beste op zoek gaan naar informatie over werken op freelance basis. Er zijn een aantal goeie sites te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger hoefden schrijvers zich niet in te schrijven bij de KvK omdat het gaat om een vrij beroep. Maar sinds kort is de wet verandert, en moeten ook beoefenaren van vrije beroepen zich inschrijven bij de KvK.

Als je dus schrijft als zelfstandige onderneming (niet in loondienst, wel om geld mee te verdienen) moet je je inschrijven bij de KvK.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sinds kort is de wet *veranderd*...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij geld verdient met het schrijver dien je ingeschreven te zijn bij de KvK
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag het eens na bij verschillende Kamers van Koophandel en vraag waarop het antwoord (terugvindbaar/controleerbaar) is gebaseerd.