Wat als de arbo-arts het niet eens is met de diagnose van de huisarts?

sorry mensen voor al mijn vragen vandaag... maar zit met nogal wat problemen rondom werksituatie.
Vandaag ziekgemeld met acute burn-out. Naar huisarts geweest die heeft medicatie uitgeschreven en erkent dat er sprake is van een grote gespannenheid.
Mijn werkgever trok mijn ziekmelding in twijfel dus die heeft gelijk de arboarts ingeschakeld. Deze heeft mij ontboden op het spreekuur deze week. Wat te doen als hij de conclusie van mijn huisarts betwijfelt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Annswers
13 jaar geleden
Laat je nog wel even weten hoe het afgelopen is bij de Arboarts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe ik!

Het beste antwoord

Zoals al eerder ook aangegeven is het de arbo-arts die bepaald of je kan werken, het zal echter niet vaak voorkomen dat deze bepaald dat je "gewoon" kan werken terwijl de huisarts heeft gezegd dat er inderdaad iets met je is.

Het kan best zijn dat er gevraagd wordt om het met een paar uurtjes per week te proberen, mocht dat niet gaan, dan meld je je weer ziek en krijg je weer een afspraak met de arbo, die vertel je wat er gebeurd is en waarom het niet werkt.

En als je wel kan werken voor een paar kleine uurtjes, moet je dat ook doen, het is altijd belangrijk om dit soort dingen niet te verwaarlozen, een beetje routine kan juist bevoordelijk zijn voor je herstel.

Heb je echt een burn-out zul je als je meewerkt en het lukt niet ook echt wel de arbo-arts met je meekrijgen. En als je het echt niet eens bent met het oordeel, dan kan je idd nog naar het UWV om die beoordeling aan te vechten.

Ik wens je veel sterkte toe. Devies is wel meewerken met oordeel arbo-arts, laat altijd je goede intenties zien en probeer het. Ze mogen je echt niet ontslaan om iets wat je probeert en vervolgens niet lukt, gelijk de eerste keer.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx voor je antwoord.
Mijn contract loopt per 1 sept af dus zijn er nog 2 dagen over na het weekend om weer te werken. Wellicht voel ik me dan beter en kan ik (10 uur in totaal) weer werken. Ik mag namelijk niet ziek uit dienst treden en zal proberen dat ook niet te doen.
Ik vraag me dan ook echt af: waarom de moeite om een arbo arts in te schakelen? Maar dat is hun keuze.
sterredag
13 jaar geleden
Ho, je mag wel degelijk ziek uit dienst treden!!!!! dan moet de werkgever je ziek uit dienst melden bij het UWV en ga je een ziektewet uitkering krijgen. Dit kans soms voordelen hebben, zeker als je ziek bent!!! want je hebt met een WW een sollicitatieplicht, leuk als je ziek bent! Dus eh, als jij te ziek bent om te werken, kan je niet werken, als je moest van de arbo-arts, dan ga je naar je werk en lukt het niet ga je naar huis. Niet uit ziek uit dienst mogen treden is echt flauwekul!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als ik voor die tijd een contract teken bij een nieuwe werkgever?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet ze me dan ook aanmelden bij het UWV?
sterredag
13 jaar geleden
Dan heb je een baan, je nieuwe werkgever moet dat dan weer melden. Als je ziek uit dienst gemeld wordt, kan je de dag na einde contract het uwv bellen om je beter te melden. Of vlak voordat je contract in gaat.

Andere antwoorden (8)

De arbo arts bepaald of je wel of niet kan werken. De diagnose van de huisarts mag hij/zij gerust naast zich neerleggen als ze van mening is dat je best kan werken. Jij mag daar weer tegen in beroep gaan door een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Daar kun je dan aangeven dat jij van mening bent dat je niet kunt werken en dan kijkt een arts van het UWV naar de situatie.

Het nieuwe beleid mbt burn out klachten is hier ook weer, zo snel mogelijk aan het werk. Zoals bij bijna alle klachten... zou het toch iets te maken hebben met het feit dat bedrijfsartsen betaald worden door de werkgever?? Nee toch?!

Toegevoegd na 52 seconden:
PS even voor de duidelijkheid. De bedrijfsarts hoeft niet echt een diagnose te stellen, hij moet beoordelen of je kunt werken of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een arboarts diagnostiseert niet, maar stelt een behandelplan op dat leidt tot een zo spoedig mogelijke terugkeer naar werk. Mocht de arboarts toch reden hebben om te twijfelen aan de diagnose van de huisarts, dan kan hij wel met de huisarts in overleg. Echter met jouw diagnose zal dit niet gebeuren, zeker niet in dit stadium!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarnaast... over een week loopt mijn contract af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlinderr, dat is dan juist de reden waarom ze aan je ziekte twijfelen. Ik heb dit ook gehad, vlak nadat ik hoorde dat ik ontslagen was... Ik had overigens geen burn out, maar een bore out en het ontslag was uiteindelijk een verlossing. Heb nu een veel leukere job!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is een bore-out dounja?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bore out is net als een burn out, maar ontstaat door te weinig uitdaging op het werk. Dus eigenlijk door verveling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, nooit van gehoord :) tnx!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet, tot ik het had.
Ik heb nu een erg uitdagende baan en dat maakt het een stuk beter voor me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat geloof ik graag ja, het is waardeloos om je te vervelen en onder je niveau te moeten werken!
Jou arts is jou behandelaar. Wanneer jij meer vertrouwen in je eigen arts hebt is de arbo arts daaraan ondergeschikt. Laat ze het dan onderling maar oplossen mits jij daar toestemming voor geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
n arboarts werk voor jouw baas om jouw weer zo snel mogelijk aan t werk te krijgen.maar ze zijn er wel voor jouw om n oplossing voor je te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- is echt niet waar. de bedrijfsarts heeft het voor het zeggen als het gaat om werken. Je kan alleen nog naar het uwv zoals ik al aangaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de arboarts moet samen met jouw eruit komen wat,hoe en wanneer je weer aan het werk kan.eventueel samen met je personeelschef.
Zonde dat je een burnout hebt, dat als allereerst. Nu even wat een vervelend antwoord. Een huisarts kan wel de term burn-out laten vallen en je wat medicatie voorschrijven maar hij is niet voldoende onderlegd om hierop door te gaan. De volgende stap is dan naar bv een ggz voor de diagnose. Daar zal je gesprekken krijgen en een hoop vragen moeten beantwoorden om tot een (juiste) diagnose te komen.

Ondertussen kan jouw werkgever vragen om je te laten keuren. Waarschijnlijk zal je daar eerder moeten verschijnen dan bij de gesprekken bij een psychiater cq psycholoog. De kans is aanwezig dat je dan weer, wellicht op therapeutische basis, aan het werk wordt gestuurd. Nee dat is niet leuk, maar dat is wel het nieuwe ziektebeleid.

Ondanks dat je al dit gezeur op dit moment helemaal niet kan hebben, want je bent niet voor niets thuis, zal je toch snel actie moeten ondernemen. Vraag desnoods of je partner of vriend/vriendin je kan helpen. Vooral het stuk om je door te laten sturen naar een psychiater/psycholoog is heel belangrijk voor jouw (spoedige) herstel !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet gewoon je verhaal doen bij de arboarts,hij trekt daar n conclusie uit of je op dit moment kan werken of niet.het ligt er natuurlijk ook aan wat voor werk je doet en of er vervangbaar werk voor je is.ik denk niet dat hij zal twijfelen of de diagnose van de huisarts.vertel hem ook welke medicijnen je voorgeschreven hebt gekregen en of t helpt.je bent er nogmaar net mee begonnen dus je zal ook nog wel bij de huisarts terug moeten komen voor n controle.de arboarts wil je alleen maar weer zo snel mogelijk aan het werk krijgen om de sociale contacten op je werk niet te verminderen.blijf gewoon rustig en leg je probleem gewoon voor aan hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt ziek bent, dan hoef je geen zorgen te maken. Ziek is ziek. Maar als dat in je verleden vaak gebeurd is, dan logisch dat je werkgever daarin betwijfelt. Dus.. Good luck.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog nooit eerder ziek geweest... eerste keer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dan, dat je overspanning meerderdeel komt door je werkgever. Ik zou zeggen, rust goed uit en snel ander werk(gever)zoeken. Als ie voor het eerst betwijfeld diagnose van je ARTS, je kan het voorstellen wat je in toekomst te wachten staat. Elke ander baas in zo'n geval zou je (moeten)beterschap wensen. Succes
Ik heb altijd begrepen dat een arbo-arts geen echte arts is en dat hij jou daarom niet eens mag onderzoeken. Een arbo-arts wil natuurlijk dat jij zo snel mogelijk weer aan het werk gaat.
Als een huisarts/specialist iets geconstateerd heeft, moet een arbo-arts zorgen dat jij gepast werk krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste vlinderr,

Je hebt ondertussen al veel goede reacties ontvangen. Als aanvulling wil ik je nog meegeven dat je een deskundigenoordeel bij het UWV kunt aanvragen als je van mening verschilt met je werkgever en/of arbo-arts over je gezondheid.

Op onze website vind je het aanvraagformulier: http://tinyurl.com/ykokjrs.

Beterschap toegewenst!

Laura
UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toppie! Altijd fijn een deskundige erbij :) Dank je wel!