mag mijn baas mij dwingen om standby te staan op het werk terwijl het niet in het contract staat?

Situatie: er staan waar ik werk(snackbar) 2 collega's een daarvan heeft last van zijn rug en daarom moet de ander de vracht telkens binnenhalen en opruimen. Nou vragen ze mij zonder mij in te roosteren of ik een uurtje kan helpen met de vracht, mag dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (8)

Dat mag hij je vragen. En jij mag zeggen: Nee, ik heb geen tijd.

Het helpt wel bij je relatie met je baas om hem in deze situatie van overmacht te helpen: Als jij dan een keer om een gunst verlegen zit, is hij ook toeschietelijker om jou te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij mag het natuurlijk altijd vragen, en jij kunt dan weigeren of toegeven. Hij mag het je niet verplichten als dat niet in het contract staat. Zie ook mijn vraag van enkele weken geleden waarin veel antwoorden over dit onderwerp staan: http://www.goeievraag.nl/vraag/werkgever-eisen-vrije-dag-beschikbaar.76278
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weet dat de vracht komt en je collega heeft rugklachten dan is het heel normaal dat een baas dat vraagt. Niet alles kan in het contract worden opgenomen. Er is ook nog zoiets als goodwill.
Je mag natuurlijk altijd weigeren maar of het verstandig is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen staat vrij. Als jij er de tijd voor hebt, zou je het gewoon kunnen doen. Je stelt je dan loyaal op t.o.v. je baas én je collega en dit kan in de toekomst in jouw voordeel werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan, dat hij die inspanningen dan ook zal vergoeden. het kan ook gewoon van 2 kanten komen zal ik maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt: "zonder mij in te roosteren". Als dit betekent dat je je 24 uur beschikbaar moet houden (stand-by) dan lijkt mij dit juridisch gezien geen arbeidsrechtelijke basis te hebben. In zo,n geval dient er een overeenkomst te zijn waarin het "piket" is geregeld inclusief een vergoeding die hier tegenover dient te staan. Dus je kunt weigeren, waarbij je wel moet bedenken dat zo nu en dan de werkgever uit de brand helpen - op verzoek - op zich wordt gerekend tot het begrip "goed werknemerschap" zoals dit in het Burgerlijk wetboek is omschreven. Zodra het echter een inherent onderdeel van de baan wordt ligt de zaak anders. Dan geldt het contract.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot op zekere hoogte kan hij dit verlangen van je i.v.m. ziekte van een collega . Hij zal de zaak draaiende moeten houden . Zie het als tijdelijk , maak dit ook kenbaar !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als P&O'er moet ik helaas constateren dat veel reacties onjuist zijn of op zijn minst onjuistheden bevatten.

Is het overwerk in de arbeidsovereenkomst of cao geregeld, dan zal een medewerker tot overwerk gehouden zijn. Anders is een medewerker hiertoe verplicht, als dat gebruikelijk is in de onderneming of branche waarin de medewerker werkzaam is.

Bestaat een dergelijk gebruik niet, dan kan de werkgever een medewerker ook aan overwerk houden, als het bedrijfsbelang dit met zich meebrengt.

Je bent dan wel degelijk verplicht om te werken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik wil overigens nog wel even toevoegen dat het bedrijfsbelang in deze kwestie niet 'levensbedreigend' voor de onderneming is. Dat is ook nog voor discussie vatbaar.

Echter geldt dat je incidenteel best gevraagd mag worden om even 'te helpen' en dat je naar alle redelijkheid best mag weigeren.