Wat zijn mijn rechten als ik zwanger ben en mijn werkgever mij verplicht naar kantoor te komen?
Ik ben nu 20 weken zwanger. Onverwachts, hierdoor had ik geen geschikte woning en ga ik bij mijn vriend intrekken ongeveer 1.5 uur bij mijn werk vandaan (zonder files). De afgelopen 2 jaar hebben we door corona fulltime thuis gewerkt. Daarna werd gezegd dat 2 dagen per week naar kantoor voldoende was (nieuw thuiswerkbeleid). Ik had het netjes met mijn leidinggevende afgestemd en aangegeven dat ik prima 2 dagen per week naar kantoor wilde komen vanuit mijn nieuwe woonplaats. Mijn reiskostenvergoeding wordt voor maar een kwart vergoed, maar dat neem ik voor lief.
Het bedrijf wil nu ineens echter dat iedereen weer fulltime naar kantoor komt. Dit geeft weerstand bij veel medewerkers. Ik heb aangegeven dat dit voor mij echt niet haalbaar is, ik zit op de helft van mijn zwangerschap en 3 uur per dag reizen (zonder files, die staan er eigenlijk altijd) is voor mij té veel. De afgelopen 2 jaar heb ik goed gepresteerd en goede beoordelingen gehad ondanks het thuiswerken, maar toch geven zij nu als antwoord dat het mijn keuze was om zo ver te gaan wonen en ze geen uitzonderingen maken.
Wat zijn mijn rechten?
Je kunt natuurlijk wel proberen om in alle redelijkheid en billijkheid af te stemmen dat je meer thuis werkt. Maar recht heb je daar niet op, want in je arbeidsovereenkomst staat in principe de locatie van je werkplek vermeld en daar heb je recht op.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.