Welk specialisatie duurt het kortst na het studeren van geneeskunde?

Ik zelf zit nu op 4 VWO. Hierna wil ik na het afronden geneeskunde studeren. Alleen weet ik niet welke specialisatie erna het kortst duurt.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.1K
Pieterke
2 jaar geleden
Je moet de specialisatie kiezen die het meest bij jou past, niet welke het kortst duurt.
tinus1969
2 jaar geleden
Voor een opleidingsplaats tot specialist moet je solliciteren (het is een baan, werkend leren). Je wordt zelden zomaar aangenomen, meestal wordt er gekozen uit basisartsen die al in dit vakgebied werken als agnio.

Antwoorden (1)

Er zijn in Nederland 27 medisch-specialistische vervolgopleidingen en 3 medisch technische vervolgopleidingen. Deze vervolgopleidingen duren gemiddeld vier tot zes jaar, afhankelijk van het specialisme en het tempo van de artsen in opleiding.

De specialisatie huisarts is de kortste opleiding die ik kon vinden: drie jaar.
Al kun je je afvragen of je niet beter kunt kijken naar welk specialisme je het meest aantrekt. Zowel voor jezelf als voor de patiënt. Ik zou niet graag een huisarts hebben die dat alleen maar is geworden omdat de opleiding zo lekker kort was.
Hier staat beschreven welke eigenschappen een goede huisarts moet bezitten:
https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/toekomstvisie_-_nhg-standpunt_kernwaarden_huisartsgeneeskunde_juli_2011.pdf
SimonV