Moet ik fibromyalgie vermelden bij sollicitatiegesprek?

Sinds oktober 2018 zit ik in de ziektewet i.v.m. fibromyalgie. Het werk wat ik deed was erg zwaar en de bedrijfsarts heeft gezegd dat ik dat werk niet meer kan doen. Ze zijn nu een plan van aanpak aan het maken en ik heb vernomen dat mijn werkgever een passende baan voor mij moet zoeken als duidelijk is wat ik allemaal nog wel kan. Ik heb gevraagd of ik ondertussen ook zelf mag solliciteren aangezien ik niet graag thuis zit en dat vond hij prima. Nu heb ik morgen een sollicitatiegesprek en mijn vraag is of ik daar moet vermelden wat mijn situatie is.

ronron1212
4 jaar geleden
Je denkt dat je die baan wel kunt doen dan?
Jasminaelizabeth
4 jaar geleden
Ja dit is heel ander werk, veel minder zwaar dan wat ik deed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Jasminaelizabet..., je moet niks
“Officieel mag een werkgever geen vragen stellen over ziektes. Wel mag de werkgever er van uitgaan dat een sollicitant beperkingen die de arbeidsgeschiktheid kunnen beïnvloeden zelf meldt".
Wel of niet een chronische aandoening bij een sollicitatiegesprek vermelden is een moeilijke keuze. Het heeft voor- en nadelen.
https://ecjp.nl/solliciteren-met-een-chronische-ziekte/
SentWierda
4 jaar geleden
Stel dat je het niet vermeldt en je wordt aangenomen. Dan ga je aan het werk en bestaat de kans (en misschien is het wel een grote kans) dat vroeg of laat uitkomt dat je al langere tijd fibromyalgie hebt. Hoe schat je nu in dat de werkgever dan zal reageren: zal de werkgever begripvol zijn of zich belazerd voelen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zolang @Jasminaelizabeth haar werk in de nieuwe baan naar tevredenheid verricht heeft niemand iets met haar (ziekte)voorgeschiedenis te maken. Pas als blijkt dat de ziektegeschiedenis een belemmering vormt om het werk naar behoren te verrichten en zij dit had kunnen vermoeden wordt het anders. Dan nog zal er bewezen moeten worden dat fybromealgie de oorzaak is van disfunctioneren.
Als de voorgaande ziektegeschiedenis aan het licht komt buiten de wil om van de wil van de werkneemster komt die wetenschap via een roddeltante/roddeloom bij de werknemer terecht. En die kan daar niks mee. Iedereen in de medische zorg heeft namelijk geheimhoudingsplicht.
SentWierda
4 jaar geleden
@JoanDArc. 'Iedereen in de medische zorg heeft namelijk geheimhoudingsplicht.'
Nou... dat is nogal een uitspraak! Het kan in principe wel waar zijn maar iedereen heeft ook de mogelijkheid (morele plicht?) die plicht te doorbreken.
Over de geheimhoudingsplicht zijn de meningen ernstig verdeeld. Vooral deze week, vanwege een zeer ernstige strafzaak.
Je hebt regels (protocollen en medische geheimhoudingsplicht) en je hebt de dagelijkse praktijk. Star aan regels vasthouden druist soms in tegen het rechtsgevoel.
Alle deskundigen vinden dat het medisch beroepsgeheim niet absoluut is. Met name als een zogenoemd conflict van plichten ontstaat. Dan kan de situatie ontstaan dat je het beroepsgeheim doorbreekt. Een voorbeeld: een verpleegkundige ontdekt dat de patiënt een gezochte seriemoordenaar is. Dat kan ze -probleemloos- het medisch beroepsgeheim doorbreken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SentWierda
Geheimhoudingsplicht in de medische zorg gaat over de gezondheidsgegevens. Een arts of verpleegkundige mag niets vertellen over de kwalen en gezondheidssituatie van de seriemoordenaar, maar kunnen wel een tip geven aan de politie, dat de betreffende figuur in het ziekenhuis is waargenomen (melden anoniem).
SentWierda
4 jaar geleden
@elder161. Dank voor de reactie. Met name over dat tips geven aan de politie gaat de discussie van deze week (de drievoudige moord): het kan een maatschappelijk belang zijn dat de geheimhoudingsplicht wordt doorbroken.
Het medisch beroepsgeheim was dertig, veertig jaar geleden absoluut. Sindsdien is er voortschrijdend inzicht dat die situatie niet wenselijk is. Anno 2020 zijn alle deskundigen een andere mening toegedaan: het medisch beroepsgeheim is niet absoluut. Als een zogenoemd conflict van plichten ontstaat, mag en kun je het medisch beroepsgeheim doorbreken.

Antwoorden (1)

Als jij ervan overtuigt bent, dat jij het werk van de nieuwe baan aankunt hoef je niets te zeggen. Komt bij, dat men zelfs in de medische wereld niet altijd eensgezind is over de ziekte.
Fibromyalgie wordt beschouwd als een controversiële diagnose omdat er onvoldoende wetenschappelijke consensus bestaat over zijn oorzaak. Een aantal medici is van mening dat fibromyalgie geen ziektebeeld is omdat er geen zichtbare abnormaliteiten vast te stellen zijn bij het klinisch onderzoek en omdat er (nog) geen (erkende) objectieve diagnostische laboratoriumtests zijn. Zoals het er staat zijn er dus medici, die de ziekte niet als zodanig erkennen. Op deze manier kan het dus geen probleem zijn voor een nieuwe werkgever.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+Plus, zo is het. Als Jasmina ervan uitgaat dat zij de baan aankan (ervan uitgaande dat de werknemer de juiste info heeft gegeven over de inhoud en zwaarte van de baan) hoeft zij niets te zeggen. Kan de werkneemster het werk niet aan, dan moet dat in de proeftijd al blijken. Daar is namelijk onder andere een proeftijd voor.
Jasminaelizabeth
4 jaar geleden
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Het gesprek verliep zo goed en ook leuk dat ik op dat moment besloten heb om nog niks te zeggen. Maandag hoor ik of ik pech heb of dat er eventueel (ik hoop het) een tweede gesprek komt. Als het laatste het geval is, dan denk ik dat het wel zo netjes is om de situatie uit te leggen. Toch?
SentWierda
4 jaar geleden
@Jasmina. N.a.v. Toch?
Met open kaart spelen komt je meestal het verst. En voor je geweten is het ook het beste.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Jasminaelizabeth, Elder geeft een prima antwoord. Fybromialgie is nog steeds niet te definiëren. Een werkgever kan er dus niets mee als je het meldt.Ook tijdens een tweede gesprek hoef je over fybromialgie niets te melden. Het zou namelijk onnodig je kansen verkleinen. Stel: er zijn bv nog vier kandidaten die wel hun ziektegeschiedenis verzwijgen en daardoor meer kans hebben om aangenomen te worden. Dan heb je je eigen glazen ingegooid om niets. Dus niets melden,als je de baan niet aankan blijkt dat wel in de proeftijd.