Mag ik een gesprek met directie, hr manager en arbo arts weigeren?

Na een confrontatie met de directrice is mijn emmer over gelopen en zit ik nu met arbeidsgerelateerde burn out klachten thuis. Het werk zelf vind ik nog steeds super leuk, ik werk in het onderwijs, maar de relatie met de directrice is dusdanig verstoord dat ik niet kan werken. Mijn maag draait al om bij het idee dat ik haar weer moet zien/spreken.
Nu hebben de directrice, arbo en hr manager echter bedacht om over een week (dan ben ik net 2 dagen thuis geweest en een week vakantie) een gesprek met mij aan te gaan. Dit is niet in overleg gegaan, maar mij opgelegd. Zelf zie ik het niet zitten om met deze 3 mensen om tafel te gaan zitten. Ik heb sterk het gevoel dat het zij tegen mij is.
Tevens heb ik het gevoel dat het te vroeg is....
Kan ik dit gesprek weigeren of iemand meenemen die aan mijn kant staat?
Sorry arbo, moet bedrijfsarts zijn

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (4)

Je mag dat gesprek niet weigeren je behoort mee te werken aan herstel en een gesprek kan daar toe bijdragen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook als ik me in het nauw gedreven voel? En er totaal geen goed gevoel bij heb?
Ik ben welgeteld 2 dagen thuis geweest. Minder dan de gemiddelde griepaanval.
ronron1212
5 jaar geleden
Ja het is maar een gesprek
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, waar baseer je dat op? Een gebrek met zowel Arboarts als directe op namelijk wel degelijk onzorgvuldig en een onafhankelijk Arboarts hoort zich daar niet voor te lenen.
ronron1212
5 jaar geleden
Het gaat om een confrontatie. Uit mijn eigen ervaring als manager is dat een normale procedure om te kijken of je er uit kunt komen. @tinus1969
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, is het 'normale procedure'? Zoals gezegd, de aanwezigheid van de ONAFHANKELIJKE Arboarts bij dit soort gesprekken is onzorgvuldig, en al snel klachtwaardig. Dat het normaal is, beteken nog niet dat het mag.
Uiteraard is het de werkgever met diverse personeelsleden tegen jou incluis arbo werknemer.

Ben je lid van een vakbond? Direct inschakelen of anders een advocaat in de arm nemen en het gesprek i.i.g. opnemen. Geen enkele toezeggingen doen in het gesprek en niet instemmen met een ontslag met wederzijds goedvinden ter plekke. Alles op papier laten zetten en advies inwinnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ik snap de min niet. Advies om vakbond in te schakelen en nergens mee in te stemmen lijkt me juist goed.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Goede tip: Alles op papier laten zetten en Niets toezeggen dan wel tekenen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ vooral de eerste zin geeft de situatie duidelijk aan! Het tweede deel moet ze echt doen.
Het enige waar ze niet bang voor hoeft te zijn, is ontslag. Dat gaat niet makkelijk in net onderwijs, en is in dit geval maar goed ook.
Jazeker kan je iemand meenemen. Bij voorkeur Iemand die er niet emotioneel bij betrokken is en kennis van zaken heeft.
Weigeren om te komen wordt gezien als weigering om gezamenlijk te bespreken hoe en hoe snel je weer aan het werk kunt gaan.

Dat je niet met deze drie mensen om de tafel wilt zitten is logisch. Alleen al gevoelsmatig is het niet goed om tegenover 3 mensen, met een mogelijk gemeenschappelijk standpunt, te moeten deelnemen aan dit gesprek. Het gaat over jou en natuurlijk wordt over medische zaken gesproken, vandaar de aanwezigheid van de arbo arts.

Wellicht een idee om dit met je eigen huisarts te bespreken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goede 'menselijk' onderbouwde tips. Je hoeft je inderdaad niet voor het karretje te laten spannen daan77 als het probleem mede komt door de directie. Dit is ook een vraag van de bedrijfsarts of het probleem werk-, persoonsgerelateerd is.
Ik weet niet of je werkzaam bent in het primair onderwijs of voortgezet onderwijs.
Zelf ben ik ook werkzaam in het onderwijs. Ik ben ook lid van CNV onderwijs. Helaas hebben zij alleen een digitale gids, waar je als lid kunt inzien dmv inloggen. Ik kan dus ook geen link/bron vermelden, omdat dit volgens mij niet mag.
De vakantie telt mee, indien je je toen al ziek hebt gemeld.
De arbodienst is verbonden aan de school en overlegt in de eerste lijn met de directie. (Verwar arbo arts niet met bedrijfsarts)!
Dit gesprek kun je niet negeren, maar aangezien de directie juist het probleem is, kun jij aangeven dat de arbo maar na het gesprek met de directie moet overleggen. Dus dat je wel om de tafel wilt gaan zitten, maar zonder directie. Ook kun je afspreken op een andere plek, dus niet de school. Natuurlijk mag jij iemand meenemen om jou te steunen.
Het rare is, dat bij medische klachten (ook psychisch) je normaal een oproep krijgt van de bedrijfsarts.
Daar is de bedrijfsarts dus voor, niet de arbo arts.
Aangezien dit een zeer vreemd verhaal is, zou ik morgen meteen contact opnemen met CNV onderwijs. Zij helpen je meteen, maar je moet natuurlijk ook meteen lid worden. Indien je wilt, kun je het lidmaatschap hierna weer afmelden.
Succes en kijk inderdaad uit!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goede 'inside'tips!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry is idd een bedrijfsarts ipv arbo arts. Bedankt voor al je tips. Ik neem iig mijn man mee naar het gesprek. Hij is een stuk nuchterder en zakelijker dan mij.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel goed dat je jouw man meeneemt naar het gesprek. Bij de bedrijfsarts is dat sowieso heel normaal. Neemt niet weg dat ik het nog vreemd vind als de directrice meteen aansluit. Jij hebt het recht om alleen met de bedrijfsarts te praten. Deze is wel verplicht verslag te doen aan de directie. De bedrijfsarts kan wel aan jou vragen of de directrice aan mag sluiten, maar ik zou dat weigeren als ik jou was, omdat zij niet onafhankelijk is en zelfs de reden van verzuim is. De hr-manager dient zich wel onafhankelijk op te stellen. Mag dus niet op voorhand 'voor' de directie zijn. De bedrijfsarts mag dit trouwens ook niet.
Veel succes, laat desnoods jouw man al contact opnemen met de bedrijfsarts en melden dat je zeker naar het gesprek komt, maar dat het niet verstandig is (en totaal niet gewenst) dat de directrice aanwezig is.