Wat kan je allemaal voor beroep krijgen met vmbo(-t)/have diploma?

Of is het beter om daarna verder te studeren en hoelang zal dat duren, wat voor onderwijs is dat en wat kan je daar mee worden? Ik ben nu bijna 2e jaars maar wil het alvast weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (4)

Als je geluk hebt bij de Aldi achter de kassa. Daar vragen ze tegenwoordig HAVO.

Het is helemaal niet slim om na je middelbare school te stoppen met studie. Je hebt dan totaal nog geen praktijkervaring/werkervaring. Het beste is om uit te zoeken wat het beste bij je past en wat je het leukste vindt om te doen en daarom een vervolgopleiding te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klinkt heel cliché, maar als je hard werkt kun je alles voor elkaar krijgen, ook met alleen een vmbo diploma, alleen zul je er veel harder voor moeten werken dan iemand die een vervolgopleiding heeft. ook zul je met minder loon beginnen, want loon is soms ook afhankelijk van je vooropleiding.

Zolang je nog jong bent is het altijd verstandig om door te studeren op een opleiding waar je hart ligt, zo heb je een extra steuntje in de rug waar je altijd op terug kunt vallen.

succes.

Banen noemen is moeilijk, productie kan altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog altijd een groot verschil tussen vmbo-T en en een havo diploma.

Je kunt eerst je vmbo-T afmaken en dan doorstromen naar havo (dus dan doe je 6 jaar over je school en heb je een HAVO diploma, mits je alles haalt en dit ook in 1x doet). Als je in 1x havo doet, ben je hopelijk in 5 jaar klaar.

Na je havo kun je een HBO opleiding naar keuze doen

Je keuze wordt beperkt door je profielkeuze, vroeger C&M, E&M en de natuurkunt N&G en N&T.

Over het algemeen krijg je met een HBO diploma goed betaald maar dat ligt ook erg aan je studie (HBO psychologie valt mee, maar HBO accountancy betaalt behoorlijk). Je gaat 4 jaar naar een Hogeschool toe, waarschijnlijk in een wat grotere stad (Utrecht, Leiden, Amsterdam, enzovoort). Zonder een HBO diploma zijn je carrièreperspectieven beduidend minder (misschien kassawerk of met cursussen ok-achtige baantjes)

Met Vmbo-T kun je MBO doen en een van de vele MBO opleiding uitkiezen bij bijvoorbeeld het ID-college.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er nog heel veel kanten mee op, bouw, horeca,administratief enz.
Soms kun je beter toch nog even doorleren om dat te worden wat je echt wilt.
Ik heb een leuke site voor je gevonden, kijk maar eens.