Worden de vuilnismannen en de heren van de reinigingsdiensten tijdens de staking gewoon doorbetaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze staken voor meer loon en voor meer aanzien. Zouden ze er bij dat laatste er rekening mee willen houden dat we het hier hebben over ongeschoolde arbeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@WJHM5600 Zonder deze mensen kunnen wij ons vuil niet kwijt en zijn de straten vies, dat trekt ongedierte aan met alle gevolgen van dien voor onze gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ongeschoold is dat werk tegenwoordig niet meer met alle regels en eisen die er gelden voor de verwerking van afval.

Het beste antwoord

Als je deelneemt aan een staking, heb je geen recht op loon. Ben je lid van een organiserende vakbond, dan kun je onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op een stakingsuitkering van de vakbond. Vakcentrales hebben onderlinge afspraken over de hoogte van de stakingsuitkering.

Als je nog geen lid bent van een vakbond, maar tijdens een stakingsactie besluit lid te worden, heb je recht op een aangepaste (lagere) stakingsuitkering. Je verplicht je dan wel ten minste een jaar lid te blijven van de vakbond.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij deze staking krijgen de stakers een stakingsuitkering.

Volgens de algemeen directeur van Roteb, het Rotterdams gemeentelijk reinigingsbedrijf, zijn de lonen van sommige vuilnismannen zo laag, dat ze bijna overeenkomen met de uitkering uit de stakingskassen van de vakbonden. ,,Voor hen maakt het niet eens uit of ze staken of werken'', aldus Voormeulen.

http://www.trouw.nl/krantenarchief/1999/05/28/2397561/_Loon_vuilnisman_bijna_gelijk_aan_stakingsuitkering_.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bron die je aanhaalt is wel uit 1999.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, nu je het zegt. Ik had het niet gezien.
Maar ja, doet niks af aan mijn antwoord.
Bedankt voor je oplettendheid!

Andere antwoorden (6)

Licht er aan of ze aangesloten zijn bij de bond en anders ligt het aan hun werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze lid zijn van de Bond wel, zijn ze geen lid van de Bond, dan kost het ze geld of kunnen ze zelfs ontslagen worden door de baas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vakbond beschikt over een z.g. stakingskas. Dit is een fonds waaruit stakende leden geldelijke steun ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand lid van de bond is krijg je betaald uit de stakingskas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let wel op.

De stakingsuitkering is aanzienlijk lager dan je normale loon. (een %) en je mist alle opbouw vakantiegeld, vakantieuren, pensioen en andere opbouw.

Wil je er dus 5% loon bij en je staakt 5 weken ben je 2 jaar bezig je verlies goed te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze beginnen echt geen staking als ze niet op de 1 of andere manier door iemand worden uitbetaald. Als iemand een week zou gaan staken en hij/zij zoe geen geld ontvangen, gingen ze echt niet staken. Dan vonden ze het ineens niet meer zo belangrijk of zou men zich er maar bij neerleggen.
Conclusie: een staker wordt doorbetaald.