ik wil mijn eigen kleding ontwerpen en het ontwerp verkopen?

ik ben nu 15 en wil graag eigen kleding ontwerp maken en die verkopen en als dat goed loopt eigen merk maar ik weet niet pressies hoe ik dat wil doen weet iemand hier iets van af waar je mis je eigen ontwerp kan insturen en kijken of een bedrijf mooi vind of zo iets

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Je zult in elk geval moeten beginnen met een vakopleiding binnen de kledingindustrie. Je eigen kleren ontwerpen / verzinnen is één ding, maar bij echt bruikbare ontwerpen afleveren komt toch wel een en ander aan vakkennis kijken.

Daarna is het gewoon een kwestie van talent hebben, de ontwikkelingen bijhouden en weten welke wegen je moet bewandelen ; dat laatste is een onderdeel van je opleiding.

Wil je echt haute couture ontwerpen, dan praat je over een heel ander vakgebied, waarvoor je danwel volleerd kleermaker moet zijn (al hoef je later bij wijze van spreken geen steek meer te naaien) of een opleiding via de kunstacademie kunt volgen.

Welk pad je het beste kunt volgen hangt af van je vooropleiding, je aanleg en wat je precies voor ogen hebt. Daarvoor kun je je wellicht het beste laten adviseren door een studie- of loopbaanbegeleider.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals @Marleen zegt: Een mooi ontwerp tekenen is een ding. Maar minstens zo belangrijk is dat er is nagedacht over de technische aspecten. Waar moeten de naden komen, moet de stof worden bewerkt, etc. En vervolgens de vraag of dit dan wel haalbaar is, ook gegeven de kosten die het technisch ontwerp met zich meebrengen.