Dan moet je eerst militair worden, bij de Koninklijke Marechaussee.

En dan hopen, dat je terecht kunt bij het "onderdeel" dat de paspoortcontrole uitvoert.
Computoon
9 jaar geleden
De paspoortcontrole wordt in Nederland uitgevoerd door de Marechaussee. Je moet dus eerst Wachtmeester Marechaussee worden om paspoortcontroleur te kunnen worden.

Over de opleiding tot Wachtmeester Marechaussee staat op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Wachtmeester_Marechaussee het volgende vermeld:

"Opleidingen tot wachtmeester Marechaussee

Om toegelaten te worden tot de opleiding tot Wachtmeester Marechaussee dient de gegadigde in het bezit te zijn van de Nederlandse Nationaliteit en een zwemdiploma en tussen de 17 en 28 jaar oud te zijn. Daarnaast mogen oogafwijkingen niet sterkerzijn dan -2 en +2.

De toekomstige Wachtmeester dient minimaal een VMBO kaderberoepsgerichte leerweg diploma, een VBO C diploma met minimaal vier algemeen vormende vakken (ondermeer Engels en Nederlands), een MBO niveau-3 diploma met Engels en Nederlands of een MAVO diploma te hebben. Tevens geldt de eis dat Nederlands en Engels met een voldoende afgesloten moeten zijn.

De Opleiding tot Wachtmeester duurt 84 weken. 16 weken beslaan de Algemene Militaire Basisvaardigheden. De volgende 68 weken bestaan uit een functieopleiding, gericht op publieke service, politietaken en vreemdelingenwetgeving. De eerste vier weken van de opleiding zijn verplicht intern, bij de rest van de opleiding (en dienstperiode) is er de mogelijkheid tegen betaling gebruik te maken van de faciliteiten van de Marechaussee.

Na afronding van de opleiding is er een dienverplichting van vier jaar.".

Zie voor meer informatie die website: http://www.nationaleberoepengids.nl/Wachtmeester_Marechaussee.
Antoni