Mag een bedrijf verplichtten dat vrouwen andere bedrijfskleding moeten dragen dan mannen?

Het gaat hier om beveiliging.

Ze willen verplichten dat vrouwen een blouse, gilet, colbert en sjaaltje dragen.

Mannen mogen blouse, trui en stropdas.

Gelukkig gaan ze de rok voor dames niet verplicht stellen.

Picture for question
1.5K
ronron1212
9 jaar geleden
Als het om bedrijfskleding gaat dan mogen ze dat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@ronron1212 In de geüniformeerde wereld is het inderdaad een heel normaal verschijnsel, maar of het, met artikel 1 in het achterhoofd, te verplichten is... ? Op welke gronden dan wel ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een sjaaltje en of/stropdas in de beveiliging vind ik sowieso raar omdat iemand je in een conflict daarmee kan verwurgen. Net zoals ik wel eens vrachtwagen chauffeurs zie met een stropdas. Ook gevaarlijk kun je jezelf aan ophangen als je uit de laadbak of cabine springt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Voor stropdassen bestaan prachtige veilige clip-on's. Sjaaltjes kunnen ook van een zo'n danige kwaliteit zijn dat ze eerder scheuren dan dat je er iemand mee kan wurgen. Maar afgezien van dat heb je wél een punt !
Poet
9 jaar geleden
Ik zou eisen dat je ook een stropdas mag...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de beveiliging zijn het stropdassen met clips die je zo eraf kunt trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dit mag het bedrijf doen,maar wat moet je dan nu dragen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik draag idd een stropdas met clip. Maar het bedrijf wil nu verplichten dat ik een sjaaltje om doe...zonder clip. Dus daarmee kan ik mooi verwurgd worden. Ook de trui moet straks vervangen worden voor een colbert. En ik heb zo'n hekel aan colberts. De trui zit veel gemakkelijker.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Daarbij is het uniform voor de dames zoals ze het nu willen ook een stuk kouder. En de mannen die het altijd heet hebben moeten een trui aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hebben ze dit niet gedaan omdat er objecten zijn waarbij je er representatief uit moet zien zoals bij receptiediensten bijvoorbeeld? Ik vind het wel vreemd dat mannen een trui aan moeten als er ook een colbert is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Beide het is recepties en surveillance. Mannen krijgen achter de receptie ook een trui.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemd want bij receptie's vind ik een trui juist niet zo mooi/netjes staan,maar dit is persoonlijk. Al met al mag het bedrijf het wel eisen.
Heeft niemand gevraagd waarom deze eisen nu op tafel komen,misschien dat de opdrachtgevers dit netter vinden?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee de opdrachtgever maakt het niet uit, het komt ineens vanuit het bedrijf zelf. Ik hoorde het gisteren pas, dus ik heb nog niet aan onze leidinggevende gevraagd waarom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben benieuwd wat je leidinggevende hier op zegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schrijf een brief en motiveer waarom je dit niet wil, als je verhaal overtuigend is, heb je een kansje dat ze overstag gaan, de kleding zal vast nog niet besteld zijn.
Succes, ik zou hier ook bezwaar tegen hebben.

Antwoorden (1)

Dat mag een bedrijf verplichten. Mannen dragen andere kleding dan vrouwen en er is geen enkele reden waarom zo'n onderscheid niet in werkkleding zou mogen worden gemaakt.
Computoon
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dames kleding lijkt vaak met opzet er voor gemaakt om zo ongemakkelijk mogelijk te zitten en is ook nog eens een stuk minder warm dan de heren kleding...terwijl het vaak de vrouwen zijn die het koud hebben. Ik vind het belachelijk. Iedereen zou een keuze moeten hebben vind ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helaas mag een bedrijf dit verplichten, maar als ze een colbert aan vrouwen voorschrijven zijn ze wel los van de wereld. Het colbert is namelijk een mannenkledingstuk bij uitstek. ik ben ermee vergroeid en zou niet zonder kunnen: lekker warm bij koude en koel bij hitte, en veel binnen- en buitenzakken. Het is duidelijk mijn favoriete kledingstuk (en dat van veel andere mannen die ik ken).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon geeft hier nogal een kort antwoord, zonder enig argument. Het lijkt mij geen uitgemaakte zaak dat een onderneming kledingvoorschriften kan uitvaardigen die indruisen tegen de veiligheid of andere belangen. Er zal hier vast wel jurisprudentie over bestaan, lijkt me.