Wanneer is een appartement in een bejaardenhuis te vies voor thuishulp?

Ik werk als huishoudelijke hulp. Kort geleden kwam ik voor het eerst bij een vergeetachtige oude dame in een bejaardenhuis. De woning, en dan vooral de vloer, is heel erg vuil. Er is (zo lijkt het) nog nooit gestofzuigd, en het zit vol met ingedroogde poepkorsten. In de woon- en slaapkamer zal dit van de kat zijn, maar in de douche is het neem ik aan van een mens. De poep is zo vastgekoekt dat je het er zonder mes niet afkrijgt. Het huis stinkt natuurlijk erg. Het is het vieste huis dat ik ooit gezien heb, en ik heb wat huizen gezien. Valt dit soort reiniging onder het werk van een thuishulp? Straks krijg ik nog E-coli. En hoe kan zo'n situatie bestaan in een bejaardentehuis?

Toegevoegd na 1 uur:
Of tetanus

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Als dit echt in een bejaardenhuis gebeurt, is de huidige naam v.e.r.z.o.r.g.i.n.g.s.h.u.i.s. niet echt op zijn plaats ...schande...

Vraag me af of het niet een ...* aanleunwoning*... is waar hulp geboden zou moeten worden als er niet meer van zelfstandigheid sprake kan zijn en er werkelijk hulp nodig is. Zoals in dit geval dus.

Het kan ook nog een [duur] appartement zijn, dat in een flat n.a.a.s.t. een verzorgingshuis/bejaardenhuis gebouwd is, waar sprake is van dure huur. Deze oude mensen wonen zeker nog zelfstandig, maar kunnen door ziekte mogelijk niet meer zelf verzorgend zijn.
Zij zou dementie kunnen hebben. Dementie komt voor en is heel erg lastig en moeilijk zowel voor de patiënt als voor de omgeving. (zie de link)

@Holle, als je werkt voor Thuiszorg [of een vergelijkbaar bedrijf], zou ik een leidinggevende te spreken vragen en dit melden. Dit is namelijk te vies om door een "normale" thuishulp schoon te maken/aan te pakken. Hiervoor is specialistische hulp nodig, een "schoonmaakbedrijf" dus.

Antwoord

Antwoord op je vraag: DIT IS TE VIES.
Uit wat ik uit de vraagstelling / toevoeging begrijp, is dit zelfs te vies om met plastic werkhandschoenen [mijn hulp heeft ze ook] aan te pakken.

Deze bejaarde dame is ongetwijfeld niet gezond meer en heeft zowel een arts/medische begeleiding/hulp nodig als een schone omgeving, waar oog op gehouden dient te worden door 'verzorgenden' dat het niet meer zo uit de hand loopt als nu...

Uit de bron:
Dementie is meer dan alleen vergeetachtigheid.
Er ontstaan bij dementie problemen met:
het geheugen
het spreken en begrijpen
>>>het herkennen van dingen, mensen en de omgeving
dingen doen
>>>Hierdoor ontstaan problemen in het dagelijks leven, bijvoorbeeld in het werk, het huishouden en in contact met anderen.
Een infectie, zoals blaasontsteking, kan de dementie opeens verergeren.
Er is veel zorg en ondersteuning mogelijk voor mensen met dementie en hun verzorgers.
Soms kunnen medicijnen helpen om bijkomende problemen, zoals angst en onrust, te verminderen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zij zou ... LAST VAN ... dementie kunnen hebben.

Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes. Vormen van dementie zijn onder andere de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, frontotemporale dementie (FTD) en Lewy body dementie. Lees meer over de meest voorkomende vormen van dementie.

http://www.alzheimer-nederland.nl/informatie/wat-is-dementie.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat ze dement is, maar niet zo erg dat ze raaskalt. Het is geen aanleunwoning, het is in een rusthuis (zo noem ik het). En inderdaad, moet het huis er niet op letten dat de boel niet uit de hand loopt? Hoewel, de ontlasting in de douche...ze doucht niet zelf meer, dus het personeel liet het gewoon liggen! Ik ga contact opnemen met mijn kantoor, maar ik wilde ook eens andermans mening weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel in een verzorgings- als verpleeghuis moet er schoongemaakt worden! Dit moet aan de kaak gesteld worden. Als het zo erg is als je zei, hoef je de douche niet eens te zien... de vloer is al zo goor... "ingedroogde poepkorsten" schreef je al. Toen je hier heen moest @Holle en dit allemaal zag, wat heb je toen gedaan? Heb je so-wie-so iets schoongemaakt? iets aangeraakt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jodokus: toen ik binnenkwam viel de geur mij op, maar ik lette vooral op de praatgrage dame. Hoe meer ik rondliep en vooral hoe meer ik naar beneden keek, hoe erger het werd. De douche, de klapper, kwam als laatste. Emmer na emmer water met stukjes (stukjes!) gooide ik weg. Thuis heb ik mijn armen tot aan mijn ellebogen geborsteld met zeep. Zou ik me moeten laten inenten, als voorzorg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat niet, denk wel dat je misschien even morgenochtend de huisarts moet bellen. Laat je niet afschepen "zal wel loslopen, valt wel mee". Denk dat je het niet moet onderschatten en dat dóe je ook niet gelukkig.
Prima dat je je armen goed schoongemaakt hebt. Misschien is douchen een nog beter idee, nu vanavond? Ik neem aan dat dit vandaag gebeurde?
Wat triest dat dit gebeurt, maar ze was praatgraag, over vroeger? en ook eenzaam?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, ik ga er altijd vanuit dat iedereen zijn "tetanus" onderhoudt. Op tijd weer een injectie krijgt.
Dat is natuurlijk een goed idee als je die niet hebt, dus inderdaad naar de huisarts en zo'n injectie aanvragen, desnoods op eigen kosten... [geen idee wat het kost en qua verzekering, maar dit risico wil je toch niet lopen?]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jodokus: het was vrijdag, en alles is geboend en gewassen. Ik ga aan mijn werkgever vragen over de tetanusinjectie en anders betaal ik het zelf. Het is me te onveilig. Ze praat veel over haar familie, ik had niet de indruk dat ze eenzaam was, maar ik ken haar niet goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal met je antwoord eens Jodukus, dikke plus van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Holle: heel verstandig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea: Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tetanus krijg je van besmetting van een open wond. Hoewel in deze situatie de bacterie voor zou kunnen komen in de uitwerpselen van de kat, loop je geen risico op tetanus wanneer je enkel vuil - ook al is het besmet met de bacterie! - op je huid krijgt. Je loopt een risico wanneer je straalvuil of uitwerpselen in een wond krijgt waar geen zuurstof bij komt, omdat alleen in een omgeving zonder zuurstof het gif wordt geproduceerd. De bacterie zelf - in de open lucht - is niet schadelijk. Maar komt en diepe wond direct in aanraking me bijvoorbeeld uitwerpselen van dieren, dan kan in de diepte, dus daar waar geen zuurstof kan komen, de bacterie sporen gaan vormen die het in potentie dodelijke gif produceren. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de beet van een dier, waarbij de uiteindelijke mondjes van de tandafdrukken vrij klein zijn, zodat de huid zich snel sluit en zo de mogelijk besmette wond afsluit van de lucht. Dus tenzij je een diepe wond op je handen of armen had tijdens het werken, of je je gesneden hebt aan een vuil mes, geprikt met en roestige spijker etc., of de kat je flink gebeten hebt, loop je geen risico op tetanus hierdoor. Hepatitis A of E.coli zou wel mogelijk zijn, maar dan moet je je mond hebben aangeraakt met viezer (besmette) handen. Het is belangrijk je handen goed te wassen als je klaar bent, en liefst ook handschoenen te dragen in zo'n situatie (ik denk dat je dat wel gedaan hebt hier?) en werkkleding te dragen die je naderhand dieet goed (heet) wast. Maar ik ben het met anderen eens dat dit geen werk meer is voor een huishoudelijke hulp. Zie ook mijn reactie bij de omschrijving van de vraag. Als je baas vindt dat jij dit moet doen, dan moet die handschoenen, kleding en materialen leveren, zorgen voor bijscholing op het gebied van hygiëne en preventiemaatregelen mbt de overdracht van ziektes, en je salaris verhogen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou ook nog misschien een serviceflat kunnen zijn. ? Waar bij mijn weten alle zorg e.d. ingekocht moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies : merci voor je reactie, bevat zeer bruikbare aanvulling! :-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry: aanvulling moet zijn: *informatie*