Mag ik werken op een kartbaan?

Ik ben een 16 jarige jongen. En het leek mij wel leuk om te werken op een kartbaan als bijbaan, maar mag je als 16 jarige wel werken op een kartbaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is twijfelachtig of dat mag. Als het geluidsniveau ter plaatse gemiddeld niet onder de 85 decibel blijft, mag het niet.

"Welk werk is verboden voor jongeren tot 18 jaar?

Jongeren die nog geen 18 jaar zijn, mogen een aantal werkzaamheden niet uitvoeren. Ze mogen bijvoorbeeld niet werken met gevaarlijke stoffen of in een lawaaiige omgeving.

Werken met giftige stoffen
(...)

Werken met bestrijdingsmiddelen
(...)

Werken met gevaarlijke stoffen, virussen of bacteriën
(...)

Werken onder overdruk
(...)

Werken met straling
(...)

Werken op plekken met lawaai

Jongeren tot 18 jaar mogen niet werken op lawaaiige plekken. De dagelijkse blootstelling aan lawaai moet gemiddeld lager zijn dan 85 decibel. Ook met gehoorbeschermers mag het geluid deze grens niet bereiken.

Werken met trillingen
(...)

Nachtarbeid

Jongeren onder de 18 jaar mogen niet werken tussen 23.00 en 6.00 uur.
(...)

Ouders en werkgever zijn verantwoordelijk

Werkgever én ouders of verzorgers zijn beiden verantwoordelijk voor de naleving van de regels voor kinderarbeid en jeugdarbeid. De Inspectie SZW kan hun een boete opleggen als deze regels niet worden nageleefd. Werkgever en ouders kunnen beiden strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld."
Computoon