Wat te doen met collega's die structureel (veel) te laat komen?

Mijn collega's zijn structureel veel te laat. Werkdagen zijn hier van 9 tot 6 (1 uur lunch) en die tijden zijn niet flexibel. Ik heb gevraagd of ik een half uur eerder kan beginnen en dit is absoluut niet mogelijk.

Maar tegelijkertijd zijn mijn directe collega's elke dag te laat.
Het is nu 10 uur en slechst 1 van hen is binnen (sinds 10 minuten), is eerst koffie gaan drinken en heeft zelfs nog niet op de aan knop van zijn computer gedrukt. Op een gemiddelde dag zijn ze pas rond 11 uur (of half twaalf) alle 3 binnen.
Nu denk je misschien dat ze dan vast tot later werken maar dat zit er ook al niet in. Meestal zijn ze tussen half zes en kwart voor zes de deur weer uit. Dat scheelt dus 2 uur per persoon per dag.
Het probleem hiermee is dat het best wel druk is en ik dus te veel werk heb.

Oplossingen die ik al geprobeerd heb:
- Mensen er persoonlijk op aanspreken
- Aangegeven bij mijn baas (die doet er niets aan).

Wat kan ik hier verder nog mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Ik zou vooral ophouden met andermans probleem tot jouw probleem te maken. Komen je collega's te laat? Gaan ze te vroeg naar huis? Hangen ze rond de koffieautomaat? Dan kunnen ze niet erg productief zijn.

Je zegt dat het best druk is, en dat jij door het gedrag van je collega's te veel werk hebt. Dat klinkt alsof jullie met meerdere mensen werk uit één 'pool' plukken. En alsof jij probeert de boel te redderen, de schade in te halen die ontstaat door je collega's, waardoor de afdeling als geheel acceptabel blijft draaien.

Ik zeg: onmiddelijk stoppen met extra werk op je bordje te stapelen omdat je collega's werk laten liggen. Doe een normale hoeveelheid werk, niet extra. Dan ben je nog steeds vele malen productiever dan je collega's, dus niemand kan jou aanwijzen als schuldige.

Ja, dan gaat de boel waarschijnlijk in de soep lopen. In de situatie die jij beschijft, is dat ook nodig. Laat het maar eens misgaan. Dat zal je werkgever namelijk aanzetten tot actie.

Het kan je werkgever namelijk (blijkbaar!) niet schelen als het werk oneerlijk verdeeld is, zolang maar de juiste hoeveelheid werk verzet wordt voor het budget/aantal FTE's dat hij tot zijn beschikking heeft. Dat is slecht management, maar slecht management mag nooit jouw probleem worden.

Zorg er wel voor dat je zoveel mogelijk registreert wat je doet op een dag, zodat duidelijk is dat jij degene bent die zijn werk goed doet, en je collega's degenen die de kantjes ervan af lopen. Kijk dus ook uit dat niemand jouw werk claimt als het zijne!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Nog eens voorleggen aan je baas en dan eens vragen of jouw werktijden ook verkort mogen worden (maar wel doorbetaalt worden!) Dan kan jij voortaan ook wat langer uitslapen en stoor je je ook niet meer aan de anderen. Als het mag van de baas, wat lijkt uit jouw verhaal.. waarom zou je dat dan niet doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga naar je leidinggevende of baas en praat er met hem over.
dat je het een probleem vind dat ze te laat komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al in de toevoeging van de vraag. Jij hebt je collega's er persoonlijk op aangesproken, toen dat niet lukte, ben je met je probleem naar je baas gestapt. Als die er ook niets aan wil doen, is het misschien een idee om je heil ergens anders te zoeken.

Je moet natuurlijk niet weg, maar je kan je wel gaan oriënteren op een andere baan. Als dit langer doorgaat wekt het nog meer frustratie bij jou op en dat zal je prestaties op je werk niet ten goede komen. Vaak worden de problemen van het werk ook nog "meegenomen" naar huis. Je moet je afvragen of deze baan al die frustratie waard is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nog eens met de baas gaan praten. Geef aan dat je vanaf morgen, net als je collega's om 10 uur begint en om kwart voor 6 naar huis gaat. Vraag of hij het daar mee eens is. Zo niet dan kan je vragen waarom hij het van die ander collega's dan wel goed vind, en waarom er voor jou ander regels gelden.
Draai het dus om, doe alsof jij je wilt aan passen aan de meest gangbare werktijden die er blijkbaar bij jullie gelden.

Wel vervelend hoor zo'n situatie, succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het omdraaien.. dat bedoelde ik dus ook :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, met 1 kleine kanttekening. Bevestig alles schriftelijk, al is het maar per E-mail. Voor je het weet wordt die houding gezien als " werkweigering" o.i.d en dan heb je de poppen aan het dansen. Dus een E-mail met korte samenvatting van jouw interpretatie van het gesprek en je voornemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede toevoeging Gee bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik een goed idee +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
++++++++++
Je kunt weinig doen aan zo'n situatie. Zeker als je baas er niets van zegt. Dat jij daardoor meer werk voor je kiezen krijgt is onacceptabel. Ik zou zeker dat wel aankaarten bij je collega's. Dat ze te laat komen is hun zaak, maar het werk moet wel gedaan worden!

Eerlijk duurt het langst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werk laten liggen totdat je collega`s er zijn en dan vooral niet te hard werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een keer aangeven, en het probleem loslaten.
Het probleem lost vanzelf een keer op, want er is disharmonie, een ongelijkheid, en vandaag of morgen zal dat recht getrokken worden.
Gewoon je werk goed doen, met innerlijke rust en discipline voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorstel inbrengen bij je baas: inklokken.
Als de baas dat niet wil, en er ook over andere oplossingen niet te praten valt: tja, dan moet je zelf baas zien te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ofwel leer je ermee leven ofwel ben je consequent en onderneemt een laatste poging bij je baas ,met feiten en cijfers en zoniet zoek je een nieuwe baan anders wordt je leven een hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mormel,

Zoals jij het beschrijft is het een oneerlijke situatie.

Maar, voor je echt grote stappen onderneemt moet je zeker weten dat je alle feiten op een rijtje hebt. Misschien zijn er afspraken waar jij niets van weet? Krijgen ze minder salaris? Is het een tijdelijke afspraak tussen jouw werkgever en hen in verband met prive zaken die spelen?

Mijn eerste reactie is.. laat waaien. Ik kom gewoon mn afspraken na en doe mn werk naar goeddunken. De rest zoekt t maar lekker uit.

Echter: Als hun houding betekent dat jij onevenredig veel werk op je bordje hebt tegen hetzelfde salaris als jouw laatkomende collega's...Dan is mijn reactie, gelijke monnikken gelijke kappen.

Bereid je goed voor. Zorg dat je de feiten en de cijfertjes op een rijtje hebt. Toon aan dat je frustraties terecht zijn.
Blijf rustig, praat vanuit je verstand en niet vanuit je gevoel!

Kaart het nog eens aan bij een werkoverleg of iets dergelijks.
Als dat niet het gewenste resultaat heeft stap dan naar je werkgever.
Ook hier geldt.. feiten en cijfertjes.
Vraag naar het WAAROM.

Vat vervolgens het gesprek samen in een E-mail. Maak ook daarin nog eens melding van de feiten en de cijfertjes.
Mocht je inderdaad besluiten je dezelfde werkhouding aan te nemen als je collega's, laat je baas dat dan in diezelfde E-mail weten.

Wat je absoluut niet wilt is dat jouw houdig wordt gezien als werkweigering en dat je uiteindelijk in een rechtzaak betrokken raakt of via een achterdeur het bedrijf uit wordt gewerkt.
En geloof me.. dat risico loop je als je niet voorzichtig te werk gaat.

Als er geen goede redenen voor te vinden zijn dat jouw collega's te laat komen dan vertoond jouw baas gewoon conflict vermijdend gedrag. Hij durft die collega's niet op hun gedrag aan te spreken. En ze komen er mee weg omdat jij de gaten opvult.

Hij kan zich een derde met die houding niet permiteren, dus zal zich realiseren dat er IETS moet veranderen.
Van de een op de andere dag z'n gezag alsnog laten gelden is een beetje teveel verwacht denk ik.

Een kat in het nauw kan rare sprongen maken, zorg dat jij niet de dupe van zijn lakse houding wordt!

Toegevoegd na 9 minuten:
p.s. kent jouw bedrijf een beoordelingssysteem? Houden ze dossiers bij? Zorg er dan voor dat je opmrkingen daarin worden opgenomen. Check ook de huisregels eens voor wat betreft beleid werktijden. En raadpleeg iemand van personeelszaken. Die zijn er ookvoor jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bij ons werkt, is gewoon de (totale)tijd van zijn vakantie uren afschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het niet zo kunnen zijn dat voor dat ze op de zaak komen al elders werkzaamheden hebben verricht. Geen een werkgever laat het toe en kan het toelaten dat zijn personeel uren per dag niet productief is. Bovendien een vraag stellen op GV onder werktijd getuigd ook van weinig coöperativiteitsgevoel voor de zaak. Hopelijk krijgen je collega's in de gaten dat je over hun rug een wit voetje bij de baas probeert te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had nagenoeg hetzelfde willen schrijven als SuzyQ en dit zou ik (als ervaren (ex-) HR-adviseur) ook in dergelijke situaties adviseren. Je baas sluit zijn ogen en vindt het blijkbaar geen probleem als het niet gevraagd wordt. Vraag jij om eerder te beginnen (waarom wil je dat?) dan mag het niet. Jij bent anders dan je collega's en wilt je aan de afspraken houden. Ga vooral het werk van hen niet opknappen maar volg het advies op van SuzyQ.
Als jij je druk maakt als je collega's er nog niet zijn, ga dan eerst even ontspannen en laat die boosheid, frustratie, van je af glijden. De baas geeft de ruimte en de werknemers maken daar gebruik van. Die zullen dat dus niet aanpassen en komt mij over als niet erg volwassen, collegiaal of verantwoordelijk.
Wat zij doen is niet interessant en richt je op jouw taken en haal daar energie uit. Lukt dat niet meer? Dan raad ik je aan om eens rond te kijken naar een werkgever (en collega's) die meer bij jou past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben we het hier over de baas als meerdere of degene uit wiens zak de lonen betaald worden.
Het gaat mij om het totaalplaatje. Leidt het te laat komen tot problemen, hebben anderen er last van?
Gaan de medewerkers die wel op tijd zijn altijd (te) vroeg naar huis, of om de haverklap roken.
Zijn de mensen die op tijd zijn weliswaar op tijd, maar hebben ze nooit eens een keer een goed idee?
Levert de laatkomer misschien een onmisbare bijdrage aan het teamresultaat, maar dan op een ander tijdstip.
Ik zou zeggen...doe je eigen ding en kijk niet teveel naar anderen. Als je echt teveel werk hebt, dan heb jij een echt probleem. Praat daar dan over met je baas.