Wat is het beroep van een 'stille'?

Ik wil graag als 'stille' (dus een agent in burgerkleren) bij de politie gaan werken. Ongeveer net zoals je in Flikken Maastricht en al die politieseries ziet. Hoe heet het beroep dat ik dan het beste kan hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Rechercheur.

Maar daarvoor moet je eerst al een 'gewone' politieopleiding hebben gevolgd.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een rechercheur werkt zelden op straat, in tegenstelling tot wat je in de series ziet.
Er zijn een aantal takken bij de politie die "stillen" hebben. Voor alle takken is vereist dat je eerst bij de politie aan de slag gaat als agent, ervaring op doet en daarna kan je er bij solliciteren.

Allereerst heb je de Aanhoudings Eenheden/VAG (niet Arrestatieteam). Zij werken vaak in samenwerking met de Mobiele Eenheid bij grote evenementen en doen zelfstandig kleine instappen waarbij de risicoinventarisatie de inzet van het arrestatieteam niet rechtvaardigt maar waarbij andere vaardigheden worden verwacht dan van de gewone dienders. Tijdens evenementen werkt de AE in burger en probeert de grootste oproerkraaiers te spotten en houdt deze vervolgens aan. AE medewerker is over het algemeen een neventaak welke naast het normale uniformwerk wordt uitgevoerd.

Dan heb je nog het Observatieteam (OT). Het OT draait mee in grote onderzoeken en is gespecialiseerd in het onopvallend volgen en observeren van criminelen. Voor observatieteams is een speciale opleiding vereist. Over het algemeen doen ze geen aanhoudingen maar maken zij enkel bevindingen en zijn ondersteunend en spotters voor de inzet van arrestatieteams. Het OT heeft de beschikking over speciale afluistermiddelen en allerlei soorten voertuigen om zich onopvallend te bewegen. De toelatingscriteria tot het OT is zeer zwaar en wordt bij lange na niet door iedereen gehaald.