In iedere sector heb je aardige en minder aardige collega's. De cultuur binnen een organisatie maakt of mensen 'gezellig' met elkaar omgaan of niet.

Ik heb als re-integratiecoach gewerkt en dat was een hele fijne organisatie. Ondanks de vele vestigingen hadden we als collega's een hele goede band onderling.

Het kan zelfs per afdeling schelen hoe men met elkaar omgaat. Dus cultuur bepaalt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In de laagste beroepssector...

Hoe lager het nivo, hoe ontspannender men met elkaar omgaat... En vooral daar waar groepen mensen uitgebuit worden is er sterke collegialiteit onder elkaar... Die zitten dan met elkaar in een schuitje... Beroepen van hoog nivo zijn vaak concurrenten en proberen elkaar de loef af te steken... Met hoge heeren is het kwaad kersen eten...

Dus hoe hoger het nivo, hoe minder collegiaal...

Ja er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar grosso modo is het dus zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het volledig met Xinix eens. Hoe hoger het niveau, hoe meer kapsonus. Daar is iedereen alleen maar met zichzelf bezig. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het daarnaast niet ook zo dat mensen in lagere beroepen vaak meer geldproblemen hebben, een baan doen die ze niet leuk vinden, en daardoor meer gestressed zijn, waardoor ze veel minder aardig doen (tegen iedereen, niet alleen collega's) dan mensen die het goed voor elkaar hebben?
Denk dat het niet zoveel uitmaakt in welke beroepssector je werkt. In elke sector heb je aardige en minder aardige collega's. Wel hebben veel sectoren hun eigen humor. Hier moet je wel een beetje tegen kunnen. Heeft echter niet direct met aardig of niet aardig zijn onderling te maken.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ik denk dat de mensen die werken bij een overheid of gemeente aardiger tegen elkaar zijn dan mensen die in het bedrijfsleven werken. Waarschijnlijk omdat bij een overheid er veel meer structuren zijn waar men zich aan te houden heeft en waar men mee moet werken en waar men op beoordeeld wordt. Bij het bedrijfsleven is het maar net hoe het geregeld is. Als mensen daardoor tegen elkaar op worden gezet en men elkaar als concurent gaat zien, is de sfeer ver te zoeken.

En verder denk ik -zoals al eerder opgemerkt- dat het niveau er ook mee te maken heeft, hoe hoger het niveau hoe meer men elkaar "af kan maken".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Vind ik ook. AL mijn collega’s, ook van andere (hogere) overheden, zijn onderling vriendelijk en behulpzaam. Om wat Aag zegt, én omdat je, gelijkwaardig, van elkaar afhankelijk bent om de wensen van de politiek goed te vertalen naar de wensen van de burger – je klanten.
De politiek zelf, dus de bestuurders, da's natuurlijk een ander verhaal. Dat is – van minister tot raadslid - puur moord en doodslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal wat je zegt Martinm! En de politiek is inderdaad van hoog tot laat een slagveld. Een beetje normaal mens zou daar niet in kunnen functioneren. Je moet echt bepaalde eigenschappen hebben en bepaalde streken kunnen leveren om in de politiek te kunnen overleven. BRR
Mi. is de onderlinge concurrentie bepalend. Bij een bedrijf waar het normaal is elkaar te helpen en bij te staan is de sfeer vele malen beter dan bij een bedrijf waar elke manager en sub manager op zijn eigen target afgerekend wordt.
Bij het laatste bedrijf zullen dan de mensen vallend onder de ene manager geen toestemming krijgen om hun collega's even de helpende hand te bieden. En dit kan ook doorwerken binnen een groep als er weer promoties afhangen van haantjes gedrag ipv van werkelijke kwaliteiten.

Is dus niet zozeer het niveau als wel de cultuur binnen een bedrijf waardoor het meer of minder gezellig is onder elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle beroepen waarin je met kinderen om gaat: kinderartsen, kinderpsychologen, orthopedagogen, onderwijzers, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beroepssector: Bancair; debiteurenbeheer

echt waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zo dat het de beroepsgroep is waar de marktlui onder vallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 7 jaar met heel veel plezier in de horeca gewerkt. Hard werken in een leuk team. Ook de leeftijd speelt een belangrijke rol, de meeste werknemers in de horeca zijn redelijk jong en het is niet ongewoon om na sluitingstijd met zijn allen een biertje te drinken, dat gebeurt meestal niet als je een kantoorbaan hebt, daar heb je de maandelijkse verplichte borrel waar iedereen een half uurtje bij is en dan zo snel mogelijk weer naar huis gaat.

Trouwens ook nog in de kassen gewerkt op de zaterdagochtend (vanaf mijn 11e tot mijn 15e), altijd erg gezellig, vaak ook met klasgenoten en vrienden.

Dit is in ieder geval hoe ik het ervaren heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de horeca vooral als terras bediening. Lekker gezellig met elkaar na kletsen het is elke zomer altijd weer leuk om te werken.