Heeft het beroep medewerker maatschappelijke zorg een goede toekomst?

Hallo,

Ik moet een deelvraag beantwoorden hoe het met de toekomst gaat van het beroep medewerker maatschappelijke zorg. Op internet lees ik 2 verschillende dingen: Ik lees dat het steeds slechter gaat met het beroep door de bezuinigingen. Ook lees ik het tegenovergestelde dat het juist goed gaat met het beroep en dat er veel banen beschikbaar zijn. Weet iemand wat het precieze antwoord is?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De opleiding voor Medewerker Maatschappelijke zorg is nog een relatief nieuwe opleiding. En wellicht mede daardoor trekt deze opleiding relatief veel studerenden aan. Maar het is koffiedik kijken of er daardoor een overschot aan afgestudeerden in deze richting zou kunnen ontstaan.
De instroom in de 'oude' agogische richtingen is vanaf 2006 sterk afgenomen, omdat steeds meer ROC's zijn gestart met de nieuwe competentiegerichte opleidingen. M.i.v. Bieden alle ROC's dit soort nieuwe opleidingen aan.

De ingroei van de agogische opleidingen blijft hoog in vergelijking met de instroom in de zorgsector. Men is het algemeen eens dat in deze laatste sector de vraag in de toekomst hoog blijft.
Werknemers in de agogische sector werken o.a. in de kinderopvang, een sector waar de vraag naar personeel de laatste paar jaren is afgenomen. Maar er zijn tal van andere beroepsmogelijkheden zoals genoemd in de link van bron 2.

De opleiding Medewerker Maatschappelijke zorg combineert zorg en agogische vaardigheden, waardoor gediplomeerden van deze opleiding zowel gemakkelijk naar de zorgsector als naar de WJK-branches om kunnen switchen. Mensen met deze opleiding zouden dus tekorten elders kunnen opvangen. Dat maakt het toekomstperspectief voor gediplomeerden van deze opleiding toch enigszins positief. Ter illustratie: vanaf 2015zal het totale tekort aanverplegend en verzorgend personeel naar verwachting 44.000 bedragen.

De verwachting is dat er voor de agogische sector vanaf 2015 vrijwel overal een overschot zal zijn. Maar dit overschot aan mensen is in aantallen beperkt. Omdat er een 'communicerend vat' mogelijkheid is voor medewerkers maatschappelijke zorg naar sectoren als zorg en verpleging is het de verwachting dat er ook voor deze groep voldoende carriereperspectief zal zijn. Ook als is de carriere misschien niet precies in de sector zoals destijds beoogd.

N.B: bovenstaande informatie is gehaald uit het rapport: Arbeidsmarktprognoses van VOV-personeel in Zorg en Welzijn. Dit rapport is opgesteld in opdracht van de rijksoverheid en betreft een prognose voor de jaren 2011-2015

Toegevoegd na 12 minuten:
Beroepsmogelijkheden worden genoemd in de link / bron 1
Twee rapporten zijn te lezen in de bronne 2 en 3
Bron 2: toekomstperspectief 2013 -2017
Bron 3: toekomstperspectief 2011 - 2015
fisbel