Mag een voormalig werkgever (wettelijk gezien) mijn nieuwe werkgever informeren over financiële afwikkelingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hij mag niet via je nieuwe werkgever een geschil met jou regelen door bijvoorbeeld een deel van je salaris bij je nieuwe baas proberen te innen of je daar zwart te maken.
Je kunt hem voor zijn door, zonder in details te treden, je nieuwe baas te melden dat hij via een illegale weg je probeert te dwarsbomen en dat daar andere wegen voor zijn.
En als hij het toch doet kun je een advocaat in de arm nemen om hem bijvoorbeeld wegens smaad aan te klagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien die voormalige werkgever een exacte versie van de feiten weergeeft aan jouw nieuwe werkgever dan pleegt die alleszins geen strafbare feiten.

Je kan dus maar beter van meet af aan open kaart spelen als er jou wat gevraagd wordt.
Zo vermijd je dat jouw nieuwe baas jou als een onbetrouwbare schakel gaat ervaren.

Voor openheid en eerlijk is niet altijd de makkelijkste of leukste weg maar wel de meest lonende voor Alle betrokken partijen.

Liefs en veel Succes ermee!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde uiteraard:
Voor openheid en eerlijkheid 'kiezen' is niet altijd de makkelijkste of leukste weg...

x
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan. Er is geen wet die dit verbied. Blijkbaar wil hij de nieuwe werkgever voor jou waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
onderbouwing link?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen wet die dit verbied dus ook geen link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik bedoel verbiedt. En ja ik ga er inderdaad vanuit dat jouw oude werkgever een reden heeft om jouw nieuwe werkgever over jouw financiële situatie in te lichten. Dat is namelijk geen normale gang van zaken. Ik snap dat het antwoord jou niet aan staat. En het is ook niet zinnig genoeg, maar is hopelijk wel voldoende onderbouwd voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En je bedoelt u?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Robie... Misschien is het handiger om meer uitleg te geven bij jouw vraag dan sluit je al een paar niet relevante scenario's en dito antwoorden uit. Bovendien begrijp ik niet waarom jij je zo aangevallen voelt door het antwoord van Aag want ik lees daar nergens een verwijt aan jouw adres.
Ik lees enkel dat hij er, afgaande op de inhoud van jouw vraag, van uitgaat dat jouw oude werkgever jouw nieuwe werkgever wil contacteren/informeren in verband met een financiële afwikkeling die niet naar wens van de voormalige werkgever verlopen is. Misschien toch ook maar bij de inhoud van de antwoorden en reacties blijven ipv over 'sbelinksvouten' te struikelen ;-) ;-) Hopelijk zie je de zin van relativeren omtrent spellingfouten in?! Hopelijk zie je ook het nut van open communicatie in?! We zijn hier toch om via diverse ervaringen van elkaar te leren en niet om elkaar te bekritiseren hé. Enfin, zo bekijk ik mijn deelname aan het leven toch. Liefs en fijne dag voor jullie allemaal!!!