Doe ik er verstandig aan om bezwaar te maken tegen mijn WIA uitspraak?

Gisteren te horen gekregen dat ik volledig arbeidsgeschikt en verklaard. Moet weer op zoek naar een baan.

Op 14 oktober 2011 heb ik mijn 1ste kijkoperatie gehad aan mijn knie had scheurtje meniscus en kraakbeenletsel. Advies 2 mnd beperken van lopen en staan (24jaar)

Wegens aanhoudende klachten 2x mri gehad en een second opinion. Op 17 september 2012 toch een 2de kijkoperatie. Helaas weer geen succes.

Bij revalidatiearts en die gaf de optie pijnpoli of programma leren omgaan met pijn. Bij de pijnpoli geweest en kreeg de optie iontforese of durolaneinjectie.

Second opinion gehad bij andere revalidatiearts. Daar kwam uit dat ik wel degelijk tekenen had van dystrofie. Terug gestuurd naar pijnpoli voor bovenstaande behandelingen. Helaas ook geen resultaat. Inmiddels al verschillende medicijnen gehad maar ook geen resultaat. Gebruik nu 3x2 daags paracetamols en 2x daags lyrica! Ben ook al weer terug geweest bij revalidatiearts en moet daar begin oktober weer naar toe. Om te evalueren hoe de voortgang is. Loop op dit moment nog steeds 2x in de week bij de fysio.

Ondanks dit hele verhaal en mijn pijn en beperkingen vinden ze dat ik toch kniebesparende werkzaamheden kan verrichten en dat ik weer 40 uur per week aan het werk kan.

Zouden jullie bezwaar maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Supervervelend voor je. Ik kan natuurlijk niet echt iets zeggen over jouw situatie, maar ik denk dat je weinig kans hebt (helaas voor jou). Het UWV kijkt naar mogelijkheden, en ze kijken niet óf je een baan zou kunnen krijgen. Ze staan wrs op het standpunt dat je met zittend werk een redelijk loon kan verdienen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze hebben dus inderdaad gekeken naar wat ik nog kan. Met aanpassing moet mijn been hoog en gestrekt kunnen houden kan ik dus wel zittend werk verrichten. Het rare is ik ben nu aan het revalideren bij een fysio maar wel onder begeleiding van een fysio en wordt arbeidsgeschikt verklaard. Ga ik revalideren in een revalidatiekliniek dan heb ik wel recht op WIA!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het moest zijn ipv van fysio, revalidatiearts!

Antwoorden (3)

Dat ligt er een beetje aan wat voor beroep je deed voordat je uitviel, was je stratenmaker en heb je nooit verder geleerd dan het laagste niveau, dan zou ik bezwaar maken, je kansen op de arbeidsmarkt zijn dan erg klein. Maar heb je als monteur gewerkt, met een MBO opleiding of hoger op zak, dan zijn er wel beroepen waar je nog iets in kan betekenen en heeft bezwaar aantekenen geen zin. Heb je wel brieven van je artsen getoond tijdens je keuring? Dat was bij mij de doorslag dat ik zonder meer recht heb op een IVA uitkering. Vind jij dat je recht hebt op een gedeeltelijke uitkering dan moet je sowieso bezwaar maken, maar of dat nut heeft, de tijd zal het leren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Mijn vorige baan was assistent bedrijfsleider. Veel lopen, staan en traplopen. Heb een Mbo 4 bouwkunde diploma. Heel wat anders dan mijn vorige functie! De verzekeringsarts had in het gesprek gezegt dat ze de fml lijst heel laag zou houden en dat de kans klein was dat er iets uit zou komen. Er is gisteren dus wel wat uitgekomen. Heb geen medische stukken laten zien. Ze had al wat papieren en ook waarin duidelijk vermeld staat dat ik tekenen heb van dystrofie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Altijd je medische gegevens die in verband staan met je ziekte meenemen naar een keuring. Ik krijg zo het vermoeden dat je geen recht hebt op WiA, omdat je de capiciteiten hebt om iets anders te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In jouw geval zou ik wel bezwaar maken en de papieren van je artsen waarin staat wat je mankeert en wat de verwachtingen voor je herstel zijn meenemen, zodat dat duidelijk wordt voor de keuringsarts, dan maak je meer kans op een percentage WIA.
Als jij van mening bent dat je niet in staat bent om te werken moet je bezwaar aantekenen tegen het besluit van het UWV

Toegevoegd na 3 minuten:
Ja dus :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het UWV kijkt heel zakelijk naar jouw geschiktheid om te werken. Het gaat hier om de vraag of je met jouw beperkingen bijvoorbeeld zittend werk kunt doen. Het gaat er dan even niet om of jij dat ziet zitten, of je daar zin in hebt en of je daarvoor opgeleid bent, maar puur om de vraag of je theoretisch gezien werk *zou* kunnen doen.

Het is soms lastig om de beperkingen waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt, te vertalen naar (on)mogelijkheden voor werk. Ik sprak ooit iemand die erg verontwaardigd was dat ze volledig was goedgekeurd omdat ze slechts met moeite naar de keuring kon: ze had de auto van haar moeder moeten lenen om haar rollator mee te kunnen nemen en de afstand die ze binnen het gebouw moest lopen was veel te groot geweest. Ik zei toen dat ik in haar verhaal vooral hoorde dat ze waarschijnlijk toe was aan een rolstoel en dat ze mogelijk een taxivoorziening zou kunnen krijgen van het UWV als lang autorijden naar haar werk niet ging. Maar ik had geen argumenten gehoord waarom ze niet zou kunnen werken.

Begrijp me goed: ik spreek uit ervaring, en het is enorm lastig om in de fase van onderzoeken en therapie en het eerste besef dat je klachten misschien wel niet helemaal over gaan, je al direct te moeten richten op werk. Je hebt het idee dat je dat er helemaal niet bij kunt hebben, want je bent in je hoofd veel te druk bezig met je eigen gezondheid. Dat is begrijpelijk. Maar probeer daar even afstand van te nemen en denk vanuit de wet en vanuit praktische overwegingen. Ik heb zelf bijvoorbeeld elke dag hulp van de thuiszorg omdat ik mezelf niet kan wassen en aankleden. Veel mensen vinden dat een grote beperking. Maar er zijn verrassend weinig beroepen waarbij het noodzakelijk is dat je jezelf kunt aankleden, dus wat werk betreft speelt dat aspect van mijn handicap geen enkele rol.

Denk daar dus over na: is er echt helemaal geen werk wat je kunt doen, of hebben ze - ook al zie je werk nú nog helemaal niet zitten - ergens wel gelijk? Neem in die vraag óók de dingen mee waar het UWV misschien nog géén rekening mee heeft gehouden, zoals vermoeidheid of concentratiegebrek door pijn of bijwerkingen van medicatie. Die problemen hoeven niet blijvend te zijn, maar als je voor jezelf eerlijk wilt beoordelen of je wel of niet zou kunnen werken, moet je breder kijken dan alleen hoe lang je kunt staan of lopen.

Kom je dan tot de conclusie dat er écht geen werk is wat jij kunt doen, dan moet je zéker bezwaar maken. Denk dan aan de termijn(!)