Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn voormalige werkgever heeft per ongeluk 3x maandelijks mijn salaris doorbetaald, moet ik dit terug geven?

Toegevoegd na 3 minuten:
Hij belt me nu elke dag en weet niet waar ik woon (wat ik graag zo wil houden). Ik ben alleen wel benieuwd wat zijn wettelijke mogelijkheden zijn. Ik heb zelf eens per ongeluk €400 naar een verkeerde rekening overgemaakt en daar kon ik naar fluiten... dit is mijns inziens niet veel anders.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Zulke betalingen worden onverschuldigde betalingen genoemd. Over onverschuldigde betalingen is het een en ander geregeld in het Burgerlijk Wetboek.

Dergelijke betalingen kunnen tot 5 jaar na de betaling teruggevorderd worden. U bent dus verplicht om de bedragen terug te betalen.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Ja natuurlijk. De werkgever heeft, zoals de wet zegt, onverschuldigd betaald: BW art. 6: 203. De werkgever heeft het recht het teveel betaalde terug te vorderen.
Maar om de verhouding tussen werkgever en-nemer zuiver te houden, zou het netjes en reëel zijn, je baas van die extra betalingen op de hoogte te brengen. Doe je dat niet, dan kan dat verkeerd worden opgevat. Je kunt in elk geval wel melden dat je het een leuke geste vond maar dat je aanneemt dat er sprake is van een foutje...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve dat je verplicht het teveel betaalde terug te betalen, loop je ook nog het risico dat je en probleem met je CV ( curriculum Vitae) krijgt. Als je ergens solliciteert en ze trekken je vorige werkgevers na, dan kan je een probleem krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding