Wat is het verschil tussen technische bedrijfskunde en bouwtechnische bedrijfskunde?

Ik zit te kijken naar opleidingen en ik kan het verschil niet vinden tussen de twee. Kan iemand mij vertellen wat dit is? Of is het gewoon hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HBO of universitair?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt evt. ook de studies met elkaar vergelijken, bijv op deze HBO-instelling:
http://hvatechniekwijzer.nl

Antwoorden (1)

Ten eerste denk ik dat je technische bedrijfskunde op HBO én op universitair niveau kunt doen en bouwtechnische bedrijfskunde alleen op HBO niveau maar ik kán mij ook vergissen.

Ik heb vanwege dit uitgangspunt alleen de HBO opleidingen vergeleken en dan is het simpel. Bouwtechnische bedrijfskunde is een specifieke managementopleiding voor de bouw. Je wordt opgeleid tot ingenieur met verstand van alle aspecten die bij een bouwproject aan de orde komen. Tijdens de opleiding leer je leiding te geven aan bouwprojecten en ervoor te zorgen dat het proces zo goed mogelijk verloopt. Je doet niet alleen kennis op over de financiële, organisatorische en juridische aspecten van een bouwproject, ook bouwtechniek en civiele techniek komen uitgebreid aan bod. Voor het begeleiden van een bouwproject moet je immers op de hoogte zijn van de technische aspecten van het bouwproces. Je volgt vakken als mechanica, bouwtechniek, bouwtechnisch tekenen, organisatiekunde, bedrijfseconomie, marketing en sociologie.

Je kunt daarmee bijv hoofduitvoerder, vastgoedmanager, projectontwikkelaar, adviseur of procesmanager worden.

Met technische bedrijfskunde wordt je veel breder opgeleid: je wordt niet alleen wegwijs in de wereld van de techniek, maar je wordt ook onderwezen over de vakgebieden economie en organisatiekunde. Je leert bovendien over alle disciplines te communiceren. Het is namelijk belangrijk dat je na je studie de invoering van bedrijfsprocessen of producten kunt begeleiden. Vanwege je toekomstige managementtaken wordt de opleiding ook wel aangeduid als Industrieel Management (IM).

Je kunt hiermee bijv Bedrijfsleider, Beleidsadviseur, Consultant , Facility manager, Marketing manager, Productontwikkelaar of technisch accountmanager worden.