Hoeveel krijg ik doorbetaald wanneer ik langdurig ziek ben ?

Ik krijg binnen nu en 3 maanden een datum voor mijn gastric bypass, wanneer ik een datum heb geef ik dit door aan mijn leidinggevende .. Ik werk met een 0 uren contract maar heb de afgelopen maanden best wat uren kunnen maken .. Mijn vraag is hoeveel krijg ik uitbetaald wanneer ik met ziekteverlof ga en naar welke maanden kijken ze dan ? Hoe lang kan ik maximaal ziektegeld krijgen, ik denk dat ik namelijk 6 tot 8 weken uit de running ben .. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

"Doorbetaling bij ziekte van werknemers met een nul-urencontract kan in twee situaties voorkomen:

1) De oproepkracht wordt ziek tijdens een oproep of nadat hij is opgeroepen;
2) de oproepkracht wordt ziek buiten enige oproep om.

In het eerste geval heeft de oproepkracht recht op 70% van het loon over de uren waarvoor hij was opgeroepen en niet heeft kunnen werken. In het tweede geval bestaat er geen recht op ziekengeld."

Die 70% is de wettelijke ondergrens en moet het minimumloon zijn als dat hoger is dan die 70%. Meer mag uiteraard ook, maar dan moet dit in je arbeidsovereenkomst of CAO staan.

In feite is situatie 2 op jou van toepassing. In principe heb je als 0-urenkracht dan geen recht op loon tijdens ziekte maar...

"In beide gevallen is het echter wel van belang of er wellicht op basis van het rechtsvermoeden een andere omvang moet worden aangenomen. Als er een vast en regelmatig arbeidspatroon bestaat voor meer dan drie maanden van bijvoorbeeld 16 uur per week, dan heeft de werknemer ook recht op 70% hiervan gedurende de tijd dat hij ziek is. Het uitsluiten van de loondoorbetalingsplicht voor de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst wordt over het algemeen door de rechters niet van toepassing geacht in geval van ziekte. "

Daar gaat het dus om: heb je in de drie maanden voor je ziekteverlof gaat beginnen 'vast' en in een 'regelmatig arbeidspatroon' gewerkt? Dan wordt het gemiddelde aantal uren van de afgelopen 3 maanden genomen en daarover wordt minstens 70% betaald, zolang het ziekteverlof (gemaximeerd) duurt:

"Hoe dan ook, er bestaat enkel recht op loon bij ziekte indien de werknemer ofwel reeds opgeroepen was ofwel er sprake is van een vaste omvang van het arbeidspatroon. Gelet hierop is het overigens raadzaam om bij het opmaken van een werkrooster, niet al te ver vooruit te plannen. Immers, mocht er ver vooruit gepland zijn en de oproepkracht wordt ziek, dan bestaat het risico dat over al die uren dat de oproepkracht was ingeroosterd, 70% betaald moet worden. "

Je ziet het: de bron spreekt van een risico. Het is dan ook een bron vanuit werkgeversoogpunt. In sommige situaties is lastig te bewijzen dat er een 'vast arbeidspatroon' was.

Als je 0-urencontract een einddatum heeft (contract voor bepaalde tijd) dan houdt de doorbetaling van loon ook op na die datum, ook wanneer je dan nog ziek bent.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel