"Iedere werknemer heeft het recht om het dagelijks werk te onderbreken met een of meerdere pauzes. Onder een pauze wordt verstaan een onderbreking van de werkzaamheden van tenminste 15 aaneengesloten minuten. In de regel gelden voor pauzes collectieve afspraken in de onderneming of instelling waar men werkt. Maar waar heeft men nu ‘recht’ op?

Pauzeregels kunnen gebaseerd zijn op CAO-afspraken over arbeids- en rusttijden en/of op instemming van of overeenstemming met de ondernemingsraad (OR). In ieder geval moeten de regels voldoen aan de Arbeidstijdenwet 1996, die op dit moment van kracht is. Als standaardnorm wordt er in deze wet van uitgegaan dat een werknemer na 5,5 uur (!) recht heeft op een pauze van een half uur. Werkt men per dag langer dan 8 uur, dan moet die pauze minstens 45 minuten bedragen, waarvan 30 minuten aaneengesloten. Eventueel mag de pauze na 5,5 uur werken opgesplitst worden in twee pauzes van minimaal 15 minuten."

"Over koffie- en theepauzes is wettelijk helemaal niets geregeld, laat staan over rookpauzes."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Inderdaad, maar in tegenstelling tot een eerder antwoord geef je wel duidelijk aan dat een pauze tenminste 15 minuten is. 10 minuten, zoals daar genoemd wordt is geen pauze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is voor iedereen Arbeidstijdenwet van toepassing.
Regelingen binnen een eventuele CAO moeten hieraan ook voldoen. Worden ook getoetst bij vaststelling.

Andere antwoorden (3)

over het algemeen cao gebonden. Normaal is na eerste twee uur werk 10 min. volgende 2 uur 30 min, volgende 2 uur 10 minuten volgende 2 uur 10 min, daarop volgende uur 60 minuten, bij de laatste twee is het overwerk ingegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is 50 minuten pauze op een normale werkdag van acht uur! Daar zou ik niet blij van worden, als ik naast mijn half uur lunchpauze nog 20 minuten onbetaald zou moeten duimendraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, rooster maar door de laatste zit bij het overwerk (warme maaltijd). Was de grafische wereld waar ik in zat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10 minuten is geen pauze.
Na vier uur een kwartier geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van je CAO, zie die erop na, dat is voor verschillende branches anders... Voor een piloot is het anders dan voor een taxichauffeur... Dus zoek dat op in je CAO...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er zijn plenty werkgevers die geen CAO hebben afgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals de mijne.. 6 uur non stop werken! is goed voor je ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad opvallend hoeveel mensen ervan uitgaan dat iedereen onder een CAO valt. Zelf val ik nu wel onder een CAO, en bij mijn volgende baan niet meer. Gelukkig niet.