Valt het zilver poetsen onder de taken van een thuishulp?

Ik heb tijd genoeg en als het een sympathieke klant was zou ik het geen probleem vinden, maar dat is niet het geval. En een lederen zetel inwrijven, laten intrekken en oppoetsen met een kleurstof-oppoetsmiddel (wat me nogal een klus lijkt), is dat een legitieme taak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Je kunt dit met je leidinggevende bespreken, dat zal per organisatie verschillen, het lijkt mij hooguit incidenteel erbij te horen, dus eens per half jaar of iets dergelijks.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij Arlero denken ze er ook zo over:
www.arlero-thuiszorg.nl/welke-zorg-levert-arlero.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens http://www.zorggroep-onl.nl/uploads/files/werken_bij/thuishulpA.pdf bestaan de werkzaamheden van een thuishulp uit het verrichten van huishoudelijke werkzaamheden volgens gestandaardiseerde werkwijzen
waarbij zoveel mogelijk de zelfredzaamheid van de leefeenheid wordt gestimuleerd.
- Schoonmaken en opruimen van de woning.
- Verzorgen van de was, kleding en het linnengoed.
- Helpen met het doen van huishoudelijke werkzaamheden.

Als je dat zo bekijkt valt zilver poetsen daar niét onder. Je zou er wel bij kunnen helpen als de klant er mee bezig is maar het zelf niet goed voor elkaar krijgt. Maar het huishouden draait ook gewoon door zonder glimmend zilver en leer.
Amadea
11 jaar geleden
M.i. valt dat in de categorie onzinnige opdrachten, maar als de klant het graag wil, doe je het toch gewoon.
De klant moet zich dan wel realiseren dat er ander (veel nuttiger) werk moet blijven liggen.
Ik kan me hel goed voorstellen dat zulke karweitjes je tegen de borst stuiten, omdat het zeer waarschijnlijk niet de basiswerkzaamheden zijn, die je als thuishulp verricht, omdat het jou weinig voldoening geeft, maar als de klant er blij mee is à la.