mag je werkgever je contract niet verlengen ivm ziekte maar geen ziekmelding?

ik had een half jaar contract. helaas kwam ik 2 dagen op de ic te liggen. Let op ik heb me niet ziek gemeld ik ben meteen de maandag weer gaan werken maar heb het voorval wel besproken. twee weken voor de datum dat mijn contract af zou lopen hebben ze verteld dat deze niet verlengt ging worden omdat ik in het ziekenhuis had gelegen. daarvoor waren ze altijd blij met me en hoorde ik steeds dat het met mijn contract wel goed zat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (4)

Helaas mogen ze elke reden gebruiken om jouw kontrakt niet te verlengen. Dat is het nadeel van een tijdelijk kontrakt. Op zich siert het hun dat ze wel zo eerlijk zijn. Ze hadden elke andere reden kunnen gebruiken. Wat ook vaak word gedaan.
Maar goed. Dat helpt jou in dit geval niks. Maar een tijdelijk kontrakt is een tijdelijk kontrakt. Daar hoeven ze in principe niet eens een reden voor te bedenken om het niet te verlengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedere ,A . O voor Bep :tijd mag opgezegd worden zonder opgaaf van reden . Zelfs een uur van te voren . Liever (dus niet verplicht ) 30 dagen van te voren . Dus helaas ,ja staat het opschrift dat het met vermeent gezondheid's risico is , dan zou beroep niet onmogelijk zijn maar ik geef je weinig kans . Of je moet getuigen hebben dat jou al een verlenging is toegezegd . Dan nog een moeilijke zaak . Succes en nieuwe tijden nieuwe kansen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het verlengen van een contract hebben ze geen reden nodig. Dat ze een reden hebben opgegeven was dus niet nodig. Helaas mogen ze het zo dus wel doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een werkgever mag om élke reden besluiten een contract niet te verlengen. Zelfs terwijl je ziek bent, en je dus ontslagbescherming zou genieten. Het niet verlengen van een tijdelijk contract is immers geen ontslag.

Echter: als eerder de toezegging is gedaan dat het contract verlengd zou worden (dus niet alleen: "dat komt wel goed", maar duidelijk de toezegging: "we gaan je contract verlengen") dan telt dit als een feitelijke verlenging. Een mondelinge afspraak is immers ook een afspraak. Het probleem is echter dat je dit vaak niet kunt bewijzen.

Ik zou in deze situatie in elk geval het gesprek aangaan: is een keer ziek geweest zijn een reden om het contract niet te verlengen? Dan zou ik willen weten waarom. Meestal zal dit zijn omdat de werkgever bang is voor meer ziekteverzuim. Als door de aard van de aandoening deze angst onterecht is, kun je dat tenminste met elkaar bespreken. Let wel: de werkgever is nooit verplicht om het contract te verlengen, maar je zou in elk geval het gesprek aan kunnen gaan en zeggen dat jou mondeling deze toezegging al is gedaan, dus dat je je afvraagt waarom je werkgever hier nu op terugkomt. Als je bijvoorbeeld e-mails hebt die deze eerdere mondelinge toezegging bevestigen, zou ik die bewaren. Als er namelijk een harde toezegging is gedaan, dan mag wat uw werkgever nu doet weer níet.

Hoe dan ook: als de werkgever eerder tevreden was en de intentie had het contract te verlengen, zou ik ten minste een gesprek aanvragen en vragen waar deze ommezwaai vandaan komt, en indien mogelijk de angst van de werkgever dat je nu een risico vormt, wegnemen door bijvoorbeeld af te spreken dat de bedrijfsarts dit risico nog eens onderzoekt.