onze buur is ontslagen ze weet dat dat zo is en er volgt een gesprek moet ze daaraan deelnemen?

ze heeft geen zin om deel te nemen aan dat gesprek kan ze een advocaat of vertrouwenspersoon in de hand nemen als steun bij dat gesprek?hoe komt ze aan een vertrouwenspersoon die van dat bedrijf zal wel aan hun kant staan ze wil graag nog 5 jaar werken dan is ze pensioengerechtigd

Toegevoegd na 7 minuten:
waarom sturen ze niet meteen de ontslagbrief en willen ze praten terwijl de naam niet meer op de dienstlijst voorkomt?ze zijn onverbiddelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bah, geen fijne situatie! Volgens mij moet ze haar tegenzin om naar het gesprek te gaan even opzij zetten, net als haar emoties. Zo'n "gesprek" kan ze het beste met een open en zakelijke instelling tegemoet gaan, zonder dat ze meteen de aanval kiest. Het lijkt me niet verstandig om iemand mee te nemen; ik zou eerst eens afwachten met welk voorstel het bedrijf op de proppen komt.

Tijdens het gesprek moet ze in elk geval nergens mee instemmen en niets ondertekenen. Als er ontslag wordt voorgesteld, is het verstandig om zo zakelijk mogelijk te blijven en geen emoties te tonen. Haar reactie kan zijn dat ze het niet met het ontslag eens is. Verder moet ze vragen om een schriftelijke bevestiging van het gesprek, inclusief voorstel en motivatie.

Met die stukken kan ze het beste even naar het Juridisch Loket bij haar in de buurt: http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

Belangrijk is dat ze nooit vrijwillig wegblijft, maar gewoon naar haar werk gaat! Als ze erin toestemt om de volgende dag (of week) niet meer te verschijnen, verliest ze al haar rechten! Ook ziek melden is erg onverstandig, zelfs als de werkgever daar op aandringt.

Zelfs als haar baas zegt dat hij haar niet meer op het werk wil zien, moet ze daar toch gewoon heengaan. Daarbij moet ze zich beroepen op haar arbeidsovereenkomst. Pas nadat haar baas de politie erbij heeft geroepen en die een verbaal heeft opgemaakt, kan ze naar huis gaan.

Verder is het verstandig om even te kijken of er een sociaal plan is opgesteld. Als er binnen het bedrijf meerdere ontslagen zijn, is er wellicht zo'n plan. Daarin staat wat haar rechten zijn. Een sociaal plan wordt door het bedrijf opgesteld, meestal in overleg met de ondernemingsraad en/of vakbonden.

Toegevoegd na 16 uur:
Ik las je andere vraag ("Mag je je ziek melden..") en wil daar hier nog even op terugkomen.

Ooit werd ik bij een conflict met een werkgever naar huis gestuurd. "Ik stuur je nu naar huis; meld je maar ziek!", riep hij woedend. Ik ging naar huis en nam een (peperdure) advocaat in de arm, van neen gerenommeerd advocatenkantoor. Die vertelde me dat ik geen poot had om op te staan, omdat ik "vrijwillig" naar huis was gegaan. "Laat je desnoods door de politie afvoeren, maar ga nooit vrijwillig weg", was zijn advies. "Je hebt een arbeidsovereenkomst en daar moet je je op beroepen. Als je tóch naar huis gaat, verlies je vanuit juridisch oogpunt al je rechten". Bij ziek melden geldt hetzelfde!
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met de nieuwe regelingen zoals het er nu voor staat is het geen aow op haar 65 wel pensioen. Het ligt er aan hoe lang ze al voor de organisatie werkt. Als dat erg lang is dan zullen ze wel met haar willen praten over de ontslag vergoeding of een regeling waarmee zij de organisatie gaat verlaten. De reden voor het onslag wat jij zegt dat ze krijgt is niet duidelijk dus dat maakt ook het beantwoorden moeilijker. Maar om nu direct met een advocaat of een adviseur aan te komen is ook niet handig. Gewoon eerst horen wat ze te vertellen hebben en als ze het niet begrijp of niet weet wat ze er mee moet dan de hulp inroepen van de vakbond.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb vernomen wat de reden van ontslag is
ze heeft iemand iets langer in leven gehouden dan wat de familie wilde(die wilde degene in alle rust laten heengaan)
ze had geen medische hulp mogen inroepen voor iemand die succumberende was.dat was niet schriftelijk meegedeeld
anders had ze wel zo gehandeld.