Je hebt een opname gehad voor 2 dagen voor een lichamelijk onderzoek. Moet de werkgever deze dagen uitbetalen?

Ik heb 2 volle dagen thuisgezeten omdat ik een intern onderzoek had. Hierbij had ik een draad door mijn neus en apparaat om en vond ik dat niet prettig zo op kantoor te komen. Mogen deze dagen afgenomen worden van mijn verzuim/verlof/vakantie dagen? De werkgever was op de hoogte dat het om medische redenen was en ook dat het 2 dagen in beslag zou nemen. Het bedrijf werkt niet onder een CAO.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De werkgever moet de werknemer in de gelegenheid stellen om noodzakelijk ziekenhuisbezoek af te leggen. Van de werknemer op zijn beurt wordt verwacht dat die ziekenhuisbezoek zoveel mogelijk in zijn vrije tijd plant. Als je fulltime werkt is dat vaak niet mogelijk, en dan moet de werkgever je ook - in overleg - in de gelegenheid stellen om dit onderzoek te ondergaan. Hij moet je dan dus toestaan om een vrije dag op te nemen. Hij is echter niet verplicht om deze uren ook uit te betalen.

Ziekteverlof geldt als je niet in staat bent om te werken. Dat betekent dat als je met hoge koorts op bed ligt en je moet naar de huisarts, dat dit onder je ziekteverlof valt. Ook als je niet naar de huisarts was gegaan, was je dan immers niet in staat geweest om te werken. Voor een onderzoek dat noodzakelijk is terwijl je niet zo ziek bent dat je niet kunt werken, hoeft de werkgever geen ziekteverlof toe te staan. Anders is het als je een onderzoek ondergaat en door dat onderzoek vervolgens twee dagen zo beroerd bent dat je niet kunt werken. Dan ben je op dat moment gewoon ziek. Het niet prettig vinden om met een draad door je neus te gaan werken is - hoewel misschien begrijpelijk - geen reden om je ziek te melden. Vrij nemen kan wel. En de werkgever kan natuurlijk ook uit coulance besluiten om (een deel van) de tijd toch door te betalen.

Ik zal even kijken of ik nog wat bronnen voor je kan vinden waar je dit verder in kunt lezen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nou, ik heb het pas nog uitgezocht voor iemand, maar kan nu even geen goede bronnen voor je vinden. Sorry, misschien vanmiddag als ik meer tijd heb. In de meeste CAO's is overigens vastgelegd, en dat geldt dat als het niet mogelijk is om het doktersbezoek buiten werktijd te plannen, daarvoor geen verlofuren ingeleverd hoeven te worden. Dan wordt wel verwacht van de werknemer dat die het bezoek zoveel mogelijk aan het begin of einde van de dag plant, zodat de werkgever niet benadeeld wordt. Dus of dat ook zou gelden in deze situatie, dat durf ik niet te zeggen.

Maar het punt is dat er over het bezoeken van een arts onder werktijd geen wettelijke regelingen zijn. Als er dus geen CAO van toepassing is, hangt het dus van je werkgever af of hij dit ziet als ziek of niet. Hij is dus in elk geval niet verplicht om door te betalen, omdat er geen enkele wettelijke regeling is die hem daartoe verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je in belgie woont dan betaald de ziekteverzekering dit aan jouw maar ik weet niet of dit in nederland ook is.
ik wens je goede resultaten toe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn werkgevers die max. enkele uren vrijgeven 'op kosten van het bedríjf' voor een dokters- of tandartsbezoek maar dat is geen wettelijk recht. Bovendien is het bovenstaande wat anders dan een 'doktersconsult'.

Valt dit onder 'ziekte'? Daarvan is sprake als je wegens gezondheidsredenen niet kunt komen werken.

Calamiteitenverlof lijkt me ook niet van toepassing.

Mijns inziens gaan deze twee dagen ten laste van het vakantieverlof.

Toegevoegd na 9 uur:
En als ze ten laste gaan van je vakantieverlof ondervind je er geen financiële nadelen van. Behalve het 'ongemak' dat je twee vakantiedagen minder kunt opnemen.
Computoon