Hoe ver mag je als werkgever gaan, of hoeveel moet je als werknemer accepteren, als het gaat om overwerk?

Wat is wijsheid als je baas je een paar keer per week vraagt om een behoorlijk aantal uren over te werken?
Is daar een wettelijke regeling voor..in deze CAO staat het niet..Er moeten nu dagen worden gemaakt van een 12-15 uur gemiddeld..en het gaat om zwaar fysieke werkzaamheden.....

Toegevoegd na 10 minuten:
En hoe ga er dan mee om als het tol gaat eisen van je lijf?
Het is wel zo dat een baan in deze tijd belangrijk is en dat de werkgever verzekerd is van opdrachten tot zeker juli 2010...en bovendien is de werksfeer normaliter erg goed..de druk is ontstaan omdat men geen extra mensen durft aan te nemen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Let op, je staat op het punt om de arbeidstijdenwet te overtreden als dat inderdaad structureel zo gaat. Kijk naar deze tekst:

Hoeveel mag u werken? U mag werken:

per dienst: maximaal 12 uur;
per week: maximaal 60 uur;
Let op: u mag niet iedere week het maximaal aantal uren werken. Als u uw arbeidstijd over een langere periode bekijkt, zien uw werkuren er zo uit:

per week per 4 weken: gemiddeld 55 uur per week in een periode van vier weken lang; in een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken;
per week per 16 weken: gemiddeld 48 uur per week in een periode van 16 weken lang.
Met uw werkgever maakt u afspraken hoe u de werktijd per dag en per week invult.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is niet voorstelbaar dat de werktijden niet geregeld zijn in je CAO. Overwerk mag, en moet je zelfs uitvoeren. Maar stelselmatig langere werkdagen dan de voorgeschreven werktijden mag niet, de tijd van slavernij is voorbij.
Schakel de bond in.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.
Nee daar is geen wettelijke regeling ervoor..
Dat mag je helemaal ze bepalen of je wilt of niet...
Er staat niets in de CAO dat je zoveel moet overwerken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wijsheid is? Nieuwe baan zoeken!? :-)

Toegevoegd na 11 minuten:
Minnetjes voor mijn antwoord, maakt niet uit maar waarom?
Het is wellicht lastiger om nu weer werk te vinden maar moet de beste dan ze lichaam naar de klote helpen?

Het is een keus die je zelf moet maken en hoe zeer je je aan je baan hecht en hoezeer je je eigen lichaam beschermd. Hoelang moet dit duren eer er iets aan gedaan wordt? De werkgever zal zich wellicht (net als bij ons op het werk) zo opstellen: 'Voor jou 30 anderen'.

Ik persoonlijk zou kiezen voor mezelf vóór het fout gaat.
En je hoeft nog geen ontslag te nemen voor je een nieuwe baan hebt. Gooi je ouwe schoenen niet weg voor je nieuwe hebt he :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een kat- en muisspel waarbij de CAO een leidraad is... Maar in dat spel mag je veel proberen, maar als het te ver bezijden de CAO gaat, dan kun je je voet stijf houden en weigeren... Maar dat hangt weer af van de krediet en andere factoren...

Wees vooral jezelf en laat ook niet over je lopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de sfeer goed is en je werkgever vraagt om overuren te maken,omdat hij door onzekerheid geen nieuwe mensen durft aan te nemen,zou je toch moeten kunnen zeggen dat je niet elke week wil overwerken ,je schrijft dat het een paar keer per week voorkomt,hoevaak en hoelang gaat dit duren ,ik kan me voorstellen dat dit om een paar weken gaat en dat het dan weer rustiger word,dan zou ik mij daar niet al te druk over maken en de uren ook in mijn eigen belang maken waarna ik de volgende keer ook iets kan vragen wat de werkgever niet altijd past. over de wettelijke toestanden is hier al eerder over geschreven maar je bepaalt zelf voor een groot gedeelte waar je mee akkoord gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat een of 2 keer per week voorkomt oke ,maar het is ook een belasting voor je lichaam,en hoe dat uitpakt ligt ook aan je leeftijd,maar wat zeggen andere collega,s,probeer eenheid te krijgen met andere collega,s en praat samen met je baas,dan sta je sterker,want zo op deze manier gaat je sociale leven er ook onderdoor,dat de sfeer goed is dat is alleen maar positief ,samen ervoor gaan,maar ook een mens heeeft zijn grenzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Globaal zijn in de arbeidsomstandighedenwet de werktijden zo geregeld dat een werknemer maximaal 6 X 16 uur per week mag werken. Maar hiertegenover staat dan wel dat er ook 6 X 8 uur (8 verlofdagen) moet staan. Dit is i.v.m. de integratie van de hulpdiensten in de arbeidsomstandighedenwet...

Uitzonderingen hierop zijn de functies van 'Bedrijfsleider' en 'Directeur', of 'Directeur/eigenaar'. En bij deze gaat de interpretatie van die 6 X 16 uur mis. Want dit selecte groepje mensen mag/moet volgens diezelfde arbeidsomstandighedenwet 7 X 24 uur beschikbaar zijn voor het bedrijf...

Wat betreft het overwerken: In tijden van bezuinigingen, of deadlines gebeurd het dat hetzelfde werk door minder werknemers verricht moet worden. Maar alle gewerkte uren moeten wel uitbetaald worden. Of moeten opneembaar zijn als betaald verlof...

Maar wat is er mis met iemand aan te nemen op projectbasis? Dan neem je iemand aan voor de duur voor een project met kans op meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werktijden in deze zijn niet zo het probleem.
De inspectie zal meer problemen hebben met de rust.
Rust is heilg. Als je 15 uur per dag werkt mag dat al niet maar dan haal je je rust die dag niet. En dat rekent men veel zwaarder aan.

Overwerk is geen overwerk meer als het structureel is.

Wat je je moet afvragen is: Waarom is er nu veel overwerk? Zijn er veel zieken? is er een extra klus?
Wat zijn de vooruitzichten.

Als het voor een korte periode is om wat zaken te overbruggen zal ik het als ik jou was accepteren.
Wordt het een langdurig of structureel verhaal zou ik gaan praten