Welke opleiding heb je voor dierenverzorger nodig?

Stel ik wil n dierenverzorger in een dierentuin worden... Welke opleiding heb je dan nodig? En verdien je er lekker mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dierenverzorger in een dierentuin is zo ongeveer het meest gewilde beroep ter wereld ; de meeste dierentuinen hebben dan ook zelfs wachtlijsten voor vrijwilligers (!!) en vakantiehulpen, die staan te springen om voor minimumloon te mogen poepscheppen. Uiteindelijk komen de meeste mensen via via uit het ons-kent-ons-circuit.

An sich is een basisopleiding tot dierverzorger voldoende ; de specifieke eisen van de dieren waarvoor je gaat zorgen, leer je tijdens je werk, en daar groeien soms zeker echte specialisten uit, al zijn dat nog geen dierenartsen. Ook in die beroepsgroep is het een geliefd specialisme. Maar de kans dat je ook daadwerkelijk in een dierentuin aan de slag komt, eerlijk is eerlijk, die is niet erg groot. Je moet dus ook voor een dergelijke opleiding bereid zijn in een totaal andere sector voor dieren te zorgen, en de betaalde banen zijn nu eenmaal schaars. Het is veel liefdewerk oud papier.

Lekker verdienen is een lastige vraag ; je begint sowieso op minimumloon - wat ruim voldoende is gezien het enorme aanbod aan gegadigden - en naarmate je een echte specialist wordt, zal dat gerust meer kunnen worden, maar een dikke-mercedes-joekel-van-een-huis-vijf-keer-per-jaar-op-vakantie-baan is het zeker niet. Het is echt werk dat je primair uit liefde doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt als een bus, +

Andere antwoorden (2)

Bij het Groen Onderwijs (of AOC) bestaat de MBO opleiding Dierverzorging, op niveau 4. Hoeveel je daarmee verdient weet ik niet, maar in Nederland heb je altijd minstens het minimumloon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld de opleiding MBO 3 dierenverzorging volgen.
Als je van het verzorgen van allerlei soorten dieren houdt en niet bang bent om vuile handen te krijgen, is de opleiding dierverzorger misschien iets voor jou. Je werkt in een team aan het schoonhouden van hokken en verblijven, zorgt voor voeding en water en let op de gezondheid en het gedrag van de dieren die je verzorgt. Dat kunnen honden of katten zijn, maar ook vogels of boerderijdieren. Je leert omgaan met dieren, maar ook de omgang met mensen is belangrijk. De meeste beesten hebben immers een baas. Als dierverzoger kun je aan de slag bij een asiel, een hondenpension, een kinderboerderij , een dierenhandel of een dierentuin