Wat is een goede sollicitatie-vraag?

Ik krijg binnenkort drie personen op sollicitatiegesprek, waarvan ik 1 ga aannemen voor een belangrijke functie. Wat zijn geschikte vragen om erachter te komen of iemand de meest geschikte persoon is. De vraag over goede en slechte kwaliteiten vind ik nogal afgezaagd.

Hoe kom ik erachter wie de meest gedreven persoonlijkheid is om mijn team aan te vullen. Speerpunten zijn goede communicatie en het zijn van teamplayer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier staat het vast bij: http://www.goeievraag.nl/vraag/morgen-sollicitatiegesprek-vragen-verwachten-link.3819

Het beste antwoord

goede sollicitatievragen maak je mbv het starr-model (Situatie / Taken / Actie / Resultaten / Reflectie). Hierbij vraag je naar dekwaliteit die je zoekt
Bijvoorbeeld: Om hier te werken hebben we een goede teamplayer nodig. Noem eens een situatie waaruit blijkt dat jij dat bent. En dan doorvragen volgens Starr...
Ook een bekende en toch wel lastige vraag voor een sollicitant om er sociaal wenselijk op te reageren is: Wat doe jij over 3 jaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Waarom vraag je ze niet waarom zijn zelf denken beter geschikt te zijn voor het werk dan de andere twee ? Aan de hand van de antwoorden moet je een redelijk gevoel kunnen krijgen met welke van die drie je ZELF het liefst zou samenwerken. En dat hoeft niet degene te zijn die zichzelf de meeste veren in de reet steekt. Ik neem aan als dit de laatste drie zijn, dat de capaciteiten elkaar an sich niet veel zullen ontlopen, en dan lijkt het me een goed plan te kijken naar persoonlijke kenmerken en kwaliteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Schumi23;

Vraag de kandidaat eens naar concrete en controleerbare voorbeelden van zijn of haar communicatieve vaardigheden en teamplayerschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doe je nu als geen van de drie kandidaten goed zijn?

De GOEDE vraag bestaat niet. Die moet je per persoon bekijken tijdens het gesprek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.sollicitatieinfo.nl/Sollicitatiegesprek/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg ze problemen voor die zich kunnen voordoen in de functie en vraag hoe ze er op zouden reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt alleen een teamplayer bij wederzijds vertrouwen en verwantschap.
Dat moet je intern ontwikkelen, en kan dus nooit een functieeis zijn. Wel kun je vragen of iemand makkelijk contact maakt met anderen, maar dat geeft geen garantie voor een teamplayer.
Dus ga voor jezelf na wat voor gedeelde interesses een persoon moet hebben als je dat wil, en vraag daar naar.
Meestal staat zoiets al in een CV, dus misschien heb je dat antwoord al.

Vraag naar een reactie op een situatie, waarbij je voor jezelf een gewilde uitkomst hebt. Als dat overeenkomt, heb je al een pre.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee is even kort op de inhoud van de functie en de competenties van de kandidaat ingaan. Daarna plotseling overstappen op heel andere dingen... zoals sport, actualiteit, spiritualiteit, koken en musea-bezoek.
Niemand die zich op dit soort vragen/gesprekken voorbereidt, dus je krijgt altijd een antwoord uit het hart.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg de kandidaten een casus voor uit de dagelijkse praktijk van je werk. Kijk hoe ze hiermee zouden omgaan en welke capaciteiten of eigenschappen van deze mensen boven komen drijven.

Het voorbereiden van een gesprek vindt ik goed, maar alvast de (alle) vragen voorbereiden denk ik niet of ik dat zo zou doen (ex ondernemer).

Ik zou een aantal dingen voorbereiden waar ik het over zou willen hebben en voor de rest het gesprek een natuurlijk verloop laten geven, hierdoor komen namelijk ook kwaliteiten van de sollicitant naar boven en kun je zien of hij/zij initiatief neemt in een gesprek of juist een afwachtende houding aanneemt.

Maar bovenal, bedenk voor jezelf wat je graag ziet in je nieuwe collega en kies ook op basis daarvan.

Een bekend waterpolocoach ze ooit:
"Je hebt altijd wel eens je twijfels, ook als coach", bekende Van Galen. "Maar ik heb er altijd in geloofd dat we zouden winnen vandaag. Ik wil een compliment geven aan het hele team, de bank en de staf. De saamhorigheid, de wil om voor elkaar door het vuur te gaan. Het gaat niet om de beste speelsters, maar om de juiste puzzel. Dit was de juiste puzzel."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun jij jezelf zijn in een bedrijf dat eist dat je jezelf wegcijfert?

En dan blijf je kijken meteen nadat je die vraag stelt... Dus alles meenemen, dit is een vraag die in zichzelf niet te beantwoorden is... Dus hoe gaat de would-be werknemer om met zaken die niet kunnen... En de reactie op die vraag is het antwoord, dus je hoeft zelfs niet zo zeer te luisteren naar de onzin die dan verbaal eruit komt, maar naar de impact van de vraag... Veel lol en veel wijsheid met je taak...

Leuk hé en ik schud dit zo maar zonder denken uit de mouw in minder dan 30 seconden... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets waarbij je vaak meer te horen krijgt dan men eigenlijk kwijt wilde: wat zijn je slechte eigenschappen, wat zou je nog aan jezelf willen verbeteren. Vaak is men daar niet op voorbereid en krijg je een eerlijk antwoord, waar je veel uit af kunt leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg in sollicitatie gesprekken altijd naar iemands hobby's!
Klink misschien gek, maar je kunt er een hoop uit afleiden over iemands creatieve vaardigheden en sociaal leven.