Hoe laat ik een arrogante collega een toontje lager zingen?

Iedereen heeft er wel eens last van, een collega die zichzelf beter vind dan jouw en dat continu rond roept, ik heb het een tijdje toegelaten maar nu ben ik het zat...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat dan ook zo'n collega die zegt "het is beter *dan jij*"? ... sorry flauw. Maar ik kon het niet laten ;)
Ritsuka
12 jaar geleden
ik heb daar geen last van, altijd gezellig op mijn werk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SadBunny : :lol: 'dat was PRECIES wat ik wilde zeggen :lamo:

Antwoorden (10)

Zet hem keihard voor lul waar iedereen bijstaat door een scherpe opmerking terug te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dat ook meegemaakt, en de collega apart genomen, en een vinnige monoloog uitgesproken.
alle ergernis kwam er uit. maar alles wel in het nette.
dat heeft lang verbetering geveven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lang? Daarna begon het weer?
Rieneke1
4 jaar geleden
Ja, dat heeft voor zover ik me herinner een goed half jaar geduurd, maar toen begon het weer. Mensen zijn zoals ze zijn vrees ik...
Gewoon aangeven bij je baas. Die zal jullie dan waarschijnlijk bij elkaar roepen en dan erover gaan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel arrogantie en dit kun je het beste meteen afstraffen door diegene flink op zijn/haar nummer te zetten,het liefst waar iedereen bij is zodat diegene dit gedrag in het vervolg wel achterwege laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hem negeren, net doen of het je allemaal niks interesseert wat je zegt, net doen alsof je hem niet hoort. Dan is de lol er zo vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een goede gelegenheid eens opmerken : 'Wat fijn toch, dat jij het zo met jezelf getroffen hebt!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt een beetje op oog om oog, tand om tand. Vliegen vang je niet met azijn, maar met stroop. Je kunt het gedrag van een ander niet veranderen. Wel kun duidelijk maken dat jij er last van hebt.
Als de collega continu roept dat hij beter is dan jij, kun je ook bedenken dat het er op lijkt dat hij/zij misschien zichzelf hiervan probeert te overtuigen. Zelfbewuste mensen hoeven dit namelijk niet van de daken te schreeuwen. Dit lijkt meer op bewijsdrang en dit volgt uit onzekerheid.
Je zou dus kunnen vragen wie hij probeert te overtuigen van zijn prestaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die zich zo overschreeuwt dat hij/zij zo geweldig is, is eigenlijk heel onzeker! Heeft last van zijn ego.
Je kunt verschillende dingen doen:
- negeren, hij/zij zet zichzelf hiermee voor schut
- aanspreken (1-op-1)
- bespreken met je leidinggevende

Doe in ieder geval NIET wat die ander doet. Dat maakt jou net zo vervelend. Jij wilt je niet op dat niveau begeven want zo ben jij niet. Je kunt ook eens een vraag terug stellen als hij het weer doet:
"Goh , vertel eens waar jij zo goed in bent. Wat heb jij gedaan dat je zo blij bent met jezelf?".

Het zegt meer over de ander dan over jou in dit soort situaties. Het is prettig als jij dat ook zo kunt opvatten en het echt naast je neer kan leggen en je werk goed blijft doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hem op een rustig moment wanneer er geen andere collega's in de buurt zijn hierop aanspreken zonder dat hij het gevoel krijgt aangevallen te worden.
Achter dit gedrag zit vaak een hele hoop onzekerheid. Misschien is het gedrag eigenlijk een grote roep om hulp. Als je er niet uit komt kun je ook iemand vragen die samen met jou dit gesprek aan wil gaan; dit hoeft niet perse je teamleiding te zijn maar kan ook iemand zijn die sociaal betrokken is. Probeer de juiste feedback te geven; geef aan dat je je er aan stoort en dit niet prettig samenwerken is.
Mocht het helemaal niet baten dan kun je natuurlijk altijd met een meerdere overleggen want het moet niet zo zijn dat hij de sfeer verziekt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind terugslaan met vriendelijkheid of desinteresse het best.Voldoende om duidelijk te maken hoe irritant zijn gedrag is.(geeuwen en daarna vriendelijk glimlachen)Even een voorbeeldje.Ik heb eens een collega gestoord toen hij in gesprek was.Ik had haast en kon niet langer wachten dus onderbrak ik heel brutaal zijn gesprek door mijn vraag op hem af te vuren.Hij keek me aan,wel 5 seconden lang,zij niks en keerde zich toen weer terug naar de persoon waar hij mee sprak en ging gewoon verder met dat gesprek.Ik heb me nooit meer in mijn leven zo op mijn plek gezet gevoeld!Met subtiliteit kun je veel bereiken.En je verlaagd je niet tot zijn niveau