Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je recht op een vergoeding van Uwv als je in de horeca op afroep werkt en een been gebroken hebt waardoor je niet kunt werken?

Wie heeft er ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Volgens mij heb je geen recht op een vergoeding als je op afroep werkt. Bovendien worden deze vergoedingen volgens mij niet meer betaald door het UWV, maar door de werkgever zelf. Maar dit weet ik niet zeker.
In ieder geval denk ik dat je geen recht hebt op een vergoeding, omdat ze je ook gewoon niet in kunnen plannen, dan verdien je namelijk ook niets.

Ik denk dat het zo zit. Want ik ben namelijk in dienst bij een supermarkt (ik heb hier een nul-uren contract), en wanneer ik ziek ben, word ik niet uitbetaald.

Je zou voor de zekerheid kunnen bellen met het UWV, zij weten precies hoe het zit :)

Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je al langere tijd regelmatig bij deze werkgever werkt heb je recht op een uitkering naar rato van het gemiddelde dat je de afgelopen drie maanden (of zo) hebt verdiend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
En dat is al na drie maanden. :PLUS
Ik neem aan dat je een 0-uren contract hebt.

Na drie maanden gaat de wet ervan uit dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde van de drie maanden voorafgaand aan het moment dat je ziek ziek werd.

M.a.w. als je de ene maand 20 uur werkte en de ander maand 10 en nog een maand 30 uur....dan heb je een arbeidsovereenkomst van 20 uur per maand.
Na die drie maanden heb je dus altijd recht op betaling van 20 uur per maand.
En dus ook als je door ziekte (of een gebroken been) niet kunt werken!
Er mag - volgens de CAO horeca - een wachtdag in mindering worden gebracht.

Jouw werkgever is verzekerd tegen ziekten en heeft daarbij ook rekening gehouden met oproepkrachten.

De cao horeca is algemeen bindend verklaard.
Dat betekent dat alle werkgevers en werknemers zich aan de cao moeten houden!
Zorg daarom dat je op de hoogte bent van de inhoud van de cao. Zo voorkom je eventuele onduidelijkheden en zelfs problemen. En zorg je ervoor dat je met plezier naar je werk kunt blijven gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding