Wat houden funktieschalen precies in?

Zie vraag.
Er wordt hier gesproken over funktieschalen, wat houden die precies in en waar kan ik meer informatie krijgen over wat de verschillende schalen in houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Een functieschaal is een niveau waarop een functie is ingeschat. De functieschaal is afhankelijk van de functie-eisen en competenties die gevraagd worden voor een bepaald functie.

Door middel van een functiewaarderingssysteem is iedere functie gewaardeerd op een bepaald niveau. Dit niveau bepaalt de 'inschaling'. Dat wil zeggen: welke functieschaal hoort bij een functie, maar ook welke salarisschaal hoort bij deze functie.

De salarisschaal is dus gekoppeld aan de functieschaal. De salarisschaal bepaalt je minimum salaris en de stappen die je kunt zetten op weg naar je maximumsalaris.

Als je wordt aangenomen kom je automatisch in een bepaalde schaal terecht. Afhankelijk van je opleiding en het aantal jaren (relevante) ervaring wordt je op een bepaalde trede in de schaal geplaatst. In principe klim je ieder jaar een trede (ook wel periodiek genoemd) omhoog waardoor je salaris steeds een beetje hoger uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij ons bedrijf heeft elke functie een functieschaal. Aan deze schaal is de beloning (salaris) gekoppeld. Dus hoe hoger je schaal, hoe hoger het salaris. De schaal wordt bepaald door de afdeling functiewaardering. Indien jouw bedrijf een CAO heeft, zou ik eerst hierin gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in een schaal bent ingedeelt (afhankelijk van je functie) bestaat die uit zg treden. Elk jaar krijg je dan een periodiek (vaak na elk dienstjaar). Dan ga je dus een trede omhoog.
Ben je aan het eind van je tredes, ga je niet meer omhoog, als je nog steeds dezelfde functiewaardering hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het ook gewoon salaris-schaal, of functie-indeling noemen. Het doel is, om op een beetje handige manier, werknemers een salaris te geven dat past bij het werk wat ze doen. Dat is natuurlijk indirect ook gekoppeld aan je opleiding, diploma's en soms ook leeftijd. Ook zegt de schaal iets, over hoe belangrijk je functie is.

De overheid werkt met salaris-schalen, maar ook b.v. een grote garage zou met schalen kunnen werken. Stel een garage heeft 10 schalen. De directeur zal in salaris-schaal 10 zitten, de verkoper in schaal 5, en de autopoetser in schaal 1. Als de autopoetser een opleiding volgt voor monteur, komt ie misschien in schaal 3, en als de verkoper goed zijn best doet, gaat hij van schaal 5 naar schaal 7 en wordt hij chef-inkoop.

Vaak zijn alle salaris-schalen ook zelf weer opgedeeld in sub-groepen. Dat kan te maken hebben met leeftijd. Als de verkoper na 10 jaar nog steeds verkoper is, kan hij wel b.v. van schaal 5A naar schaal 5C gaan. Hij wordt beloond omdat hij ouder is geworden, en ook omdat hij meer ervaring heeft.

Hieronder een voorbeeld van salaris-schalen van een gemeente. De burgemeester of de gemeente-secretaris zal waarschijnlijk in schaal 17 of 18 zitten, en de telefoniste, die net van school komt in schaal 1 of 2.

Salarisschaal 1: € 1.351 - € 1.733
Salarisschaal 2: € 1.383 - € 1.911
Salarisschaal 3: € 1.419 - € 2.085
Salarisschaal 4: € 1.461 - € 2.202
Salarisschaal 5: € 1.505 - € 2.320
Salarisschaal 6: € 1.608 - € 2.438
Salarisschaal 7: € 1.810 - € 2.672
Salarisschaal 8: € 2.079 - € 3.027
Salarisschaal 9: € 2.312 - € 3.418
Salarisschaal 10: € 2.497 - € 3.800
Salarisschaal 10a: € 2.758 - € 4.088
Salarisschaal 11: € 3.001 - € 4.378
Salarisschaal 11a: € 3.309 - € 4.678
Salarisschaal 12: € 3.616 - € 4.980
Salarisschaal 13: € 4.042 - € 5.403
Salarisschaal 14: € 4.297 - € 5.941
Salarisschaal 15: € 4.625 - € 6.524
Salarisschaal 16: € 4.955 - € 7.167
Salarisschaal 17: € 5.489 - € 7.875
Salarisschaal 18: € 6.089 - € 8.654