Mag je als werknemer met 0-uren contract ontslagen worden door uit te plannen?

Ik ben gisteren ontslagen bij m'n werk in de supermarkt omdat ik niet wilde overwerken en naar huis ben gegaan terwijl m'n werkgever het niet goed vond. Die zegt nu dat ik ontslagen ben.

- Ik heb een 0-uren contract, maar ik stond eigenlijk nog wel ingepland voor de aankomende 3 weken.
-Ik werk ongeveer 20 uur per week, verdeeld over 4/5 dagen.
- Mijn contract loopt tot 21 Juli 2011.

Mag mijn werkgever mij nu gewoon helemaal van het rooster afhalen tot mijn contract verlopen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ligt aan het soort contract dat je hebt. Wss heb een contract waarin staat dat je aan de oproep gehoor moet geven oftewel verschijningsplicht hebt. Wat betreft het overwerk, ligt een beetje aan je leeftijd of je tijdens avonduren mag werken. Verder is het in de regel zo dat als je over de afgelopen 3 maanden een gemiddelde arbeidsduur hebt van bijv. 10 uur, je er mag uitgaan dat je een minimum arbeidscontract hebt voor 10 uur. Je werkgever dient jou dan tot 21 juli door te betalen voor die 10 uur. Ik stel voor dat je nog eens contact opneemt met je werkgever voor een gesprek. Dat is voor jou beter en voor je werkgever ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met een nul uren contract bepaald je werkgever wanneer je wel of niet wordt ingeroosterd.
13 jaar geleden
Ik denk dat hij je niet echt kan ontslaan, omdat je contract niet verlopen is. Hij kan je wel tot aan juli gewoon niet meer inroosteren aangezien je een nul uren contract hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je geen contract heb kan je altijd ontslagen worden dus je kan er niks tegen doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De baas bepaald dat je moet overwerken. Dus op grond van werkweigering kan je ontslagen worden. Dus het kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, uiteraard! Jij weigert opgedragen werkzaamheden.
Hoezo niet overwerken? Je hebt een 0=uren contract, dwz dat je geen vaste uren draait en krijgt.

Je bent onverstandig geweest en hebt ook nog eens je eventuele ww rechten verspeeld.

Snel naar een andere supermarkt gaan, of via een uitzendbureau werk zoeken, en je flexibeler opstellen.

Het is 2010 en we leven in een wereld waarin de werknemers steeds minder rechten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het licht eraan of in het 0-uren contract gehoor gegeven moet worden om over te werken of op te komen dagen.

alleen in het contract staan de bepalingen en overeenkomsten waar u en uw werkgever voor getekend hebben.

mocht u er niet uitkomen, dan even naar de wetswinkel gaan. Bij een normaal contract kan je niet ontslagen worden door geen overuren te draaien, tenzij dit zwart op wit staat dat wel moet.

succes.