Nee, dat heet een inboedelverzekering. Of een brand- reis, all risk (voor motorvoertuigen) of nog weer andere verzekering, afhankelijk van wat en welke risico's je wilt verzekeren.

WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid. De PAV (particuliere aansprakelijkheidsverzekering) vergoedt dus precies dat: de schade waarvoor jij wettelijk gezien aansprakelijk bent. Dat is altijd schade van een ander, want er is niemand die jou wettelijk gezien aansprakelijk kan stellen voor schade aan je eigen spullen.

Als je je eigen spullen wilt verzekeren, zul je dus een andere verzekering moeten afsluiten dan (alleen) een aansprakelijkheidsverzekering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Dat is juist, ik heb ook zo'n verzekering.
je kunt bij verschillende maatschappijen een verzekering kostbaarheden buitenshuis of binnenshuis afsluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In strikte zin: nee, een WA verzekering dekt de aansprakelijkheid voor onopzettelijk veroorzaakte materiële en letselschaden aan derden, en dus nooit eigen schade

MAAR... de Hoge Raad heeft in het zogenaamde "Hangmatarrest" bepaald dat een aansprakelijkheidsverzekering WEL moet uitkeren bij schade aan een gezamenlijke opstal. In dit geval betrof het een man en vrouw met een huis in gezamenlijk eigendom waarbij door toedoen van de man schade aan de opstal ontstond. De aansprakelijkheidsverzekering van de man keerde daarbij uiteindelijk 50% van de - in feite eigen - schade uit.