Waarom mogen vrachtwagens geen 120 km/u?

Snelwegen zijn veiliger naarmate de snelheidsverschillen kleiner zijn. De meerderheid rijdt 120 km/u. De veiligheid zou dus verbeteren door ook vrachtwagens 120 km/u te laten rijden.

De reden waarom dat nu niet gebeurt, is dat vrachtwagens zwaar zijn en daardoor een langere remweg hebben. Prima, dan mag je slechts 80 km/u rijden.

Maar zou het niet beter zijn de regelgeving zo aan te passen, dat vrachtwagens bij 120 km/u dezelfde remweg hebben als personenauto's? Dat zou betekenen dat vrachtwagens betere remmen zouden moeten hebben, en misschien meer en/of bredere banden.

Zo krijg je vrachtwagens die 120 km/u kunnen rijden en toch binnen dezelfde afstand kunnen remmen als personenauto's. De veiligheid zou toenemen, het aantal files zou afnemen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Ha, die Rotaluclac;

Het zal technisch nog wel te doen zijn om vrachtwagens dusdanig krachtige remmen te geven dat zij ook zwaarbeladen veilig kunnen afremmen vanaf 120km/h, maar er is meer aan de hand. Ten eerste zou het jaren duren voor alle, dan verouderde trucks (die natuurlijk wel gewoon 80 moeten blijven rijden) van de weg zijn verdwenen. Als vrachtwagens ook allemaal +/- 120 gaan rijden verschuif je het probleem naar de andere langzamere deelnemers; auto's met caravans die 90 mogen en mensen die niet harder willen dan 100; al die vrachtwagens zullen er voorbij willen en daarmee opnieuw opstoppingen veroorzaken. Ook zal het erg lang duren voor vrachtwagens na afremmen weer op de snelheid van 120km/h komen. Een maximum van 100 voor vrachtwagens (tachograafgecontroleerd) met een mogelijke uitloop naar 105km/h voor inhaalmanouevres, 110 voor bussen, touringcars en auto's met caravans en 130km/h voor het overige snelverkeer lijkt me een beter compromis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

te gevaarlijk gewoon...

Betere remmen kan niet, bredere banden helpt niets... (natuurkundig gezien dan)
Kijk of bereken eens welk vermogen er beschikbaar moet zijn een vrachtwagen van 50.000 kilo op een snelheid van 120 km/uur op de kortst mogelijke manier tot stilstand te brengen? En reken dan eens uit hoeveel dat bij 90 km/uur is. Kijk dan eens naar de remweg hoeveel dat verschil uitmaakt. Dan is de remweg van beslissende factor. Het zou best kunnen zijn dat de remweg tweemaal zo lang is bij 120 dan bij 90...
En komt het niet voor dat een vrachtwagenchauffeur effe niet oplet, door dat hij te lange uren maakt en dan vol op een andere vrachtwagen botst, terwijl er nog een auto met caravan tussen zat... Waarvan nu niets meer over is?

Snelheidbeperkingen zijn er altijd, zelfs licht moet zich aan 300000 kilometer per seconde houden...
En je hebt wel een punt hoor, dezelfde snelheid maakt het veiliger.
Dan is een goede optie alle auto´s naar 90 maximaal...
ook voor filevermindering wellicht...

Wat niemand kon, konden de bankiers wel... De files even minder maken en de prijs van ruwe olie naar beneden brengen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat een vrachtwagen veel zwaarder is dan een personen auto...
Omdat een vrachtwagen doorgaans 4 keer meer ruimte nodig heeft om tot stilstand te komen...
Omdat vrachtwagens doorgaans zwaar beladen kunnen zijn...
Omdat vrachtwagens met een verkeerde belading bij hoge snelheid kunnen kantelen...
Omdat een vrachtwagen bij een noodstop dwars door een x-aantal auto's boort als de ruimte te kort is...
Omdat de wetgever dit heeft bepaald...
Omdat dit gewoon een veilige snelheid is...
Omdat de vrachtwagens begrenst zijn op 80 echte kilometers per uur...
Omdat wetenschappelijk is onderzocht dat je bij 80 km/u voldoende reactietijd hebt om veilig te anticiperen...
Omdat de vrachtwagen fabrikanten de motorbelasting hierop hebben afgesteld...
Omdat vrachtwagens bij hogere snelheden niet aan de EURO5 norm kunnen gaan voldoen...

Daarbij is het volstrekt onmogelijk om één vrachtwagen die de maximale belasting bij zich heeft en 35 ton (35.000 kg) weegt binnen de daarvoor gestelde remweg op tijd tot stilstand te brengen bij 120 km/u...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een lege vrachtauto, alleen de trekker zonder oplegger, zou dat kunnen, maar een beladen voertuig voorzien van (nog) sterkere remmen is juist extra gevaarlijk. Een vrachtauto is groot en de belading zwaar. Bij een snelle stop is de kans dat zo'n wagen kantelt of schaart groot. Helemaal als lading gaat schuiven of vloeistof gaat klotsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt niet slechts te maken met het voertuig. Ook met de lading, en hoe goed je die ook vastzet; sjorbanden kunnen kapot als er krachten op komen te staan, IBC's die niet tot de rand zijn gevuld kunnen klotsen, dingen binnenin kratten kunnen gaan schuiven. Geloof me; er kunnen hele gekke dingen gebeuren als je zoiets over een hele korte afstand stil wilt zetten.
Een vrachtwagen weegt om en nabij de 20 ton. Ruim 20 personenauto's. Om deze wagen binnen een acceptabele remweg te laten stoppen moeten de remmen heel zwaar worden uitgevoerd. Iedereen weet natuurlijk dat kinetische energie evenredig is met de helft van het product van massa en het kwadraat van snelheid. U begrijpt dat er bij gelijkblijvende snelheid zo'n 20 keer zoveel energie bij het afremmen van een vrachtwagen afgevoerd moet worden. Zwaardere remmen kosten meer en de vrachtwagenindustrie is zeer concurrerend met weinig marges. Een centenkwestie dus...

Verder lijkt het me niet zo veilig als vrachtwagens met 120 kph over de snelweg denderen. Snelheid telt in het kwadraat mee voor de kinetische energie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoor hier niemand over de mega toename in energie verbruik en uitstoot die dit met zich mee gaat brengen.
Een betere optie is iedereen mag maar 80, maar of we dat willen, ik niet. Zou trouwens ook bij personen auto's veel brandstof/uitstoot schelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad! Had ik nog niet bij stilgestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je goed had gelezen had je gezien dat de vrachtwagens niet aan de EURO5 norm kunnen gaan voldoen als de snelheid omhoog gaat: Omdat vrachtwagens bij hogere snelheden niet aan de EURO5 norm kunnen gaan voldoen… Dus het staat er weldegelijk;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad, ik had dat ook gezien, maar vind dat het er een beetje onopvallend tussen staat en dit is volgens mij een van de betere gronden.
Wij kunnen hier allemaal vinden dat het niet kan.

maar in Frankrijk rijden ze al 90 en bakwagens van de post en koeriersdiensten 110 km. En in Engeland 113. Daar gebeuren procentueel niet meer ongevallen.

In frankrijk mag je met een aanhanger achter je auto 130 km per uur. ook daar gebeurt niet meer dan met onze 80 (per 1 mei 90),

Aanhangers met stikker mogen in Duitsland ook 100.

Dus het kan gewoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
120?
dan vallen er nog meer om, leer ze eerst maar eens 80 rijden zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet niet oordelen over dingen waar je geen verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
80 rijden met zo'n gevaarte is een hele klus, en rechtblijven met zo'n 80 met 80 is ook een hele klus blijkt wel, dus is dat hard zat, en om dat te beseffen heb je alleen een verstand nodig, dat is zat, zonder "er" dus, toet toet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij zegt op een sarcastische manier dat er dan nog meer omvallen en dat zal best wel meevallen. Waarschijnlijk zie jij chauffeurs als een stel simpele, ongeschoolde boeren, maar dat is vaak niet het geval. 80/85 is ook voldoende, ben ik met je eens, maar zoals altijd en overal, zijn er maar een paar die vaak verantwoordelijk zijn voor de slechte naam die bepaalde groepen opgestempeld krijgen. Ik zou zeggen om eens een paar dagen met een vrachtwagenchauffeur mee te rijden, dan oordeel je wel anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn pa is boer, en heb ook een vrachtwagen, 'n oude International die net 90 haalt en ben nog nooit omgevallen, 80 is hard zat
Chauffeurs zouden het wel plezieriger vinden om harder te kunnen rijden, maar het is gewoon uitgesloten. Een vrachtwagen kan sowieso niet harder dan 90km/uur, aangezien ze een verplichte begrenzer hebben, maar 120 is gewoon veel te hard, dan raak je in veel gevallen de controlle kwijt. Ook het idee van speciale remmen die de remweg zouden verkorten bij een hogere snelheid is niet wenselijk, gezien het risico dan te groot wordt dat de lading gaat verschuiven en de totale afstelling van de vrachtwagen en banden voor de nodige schade gaat zorgen. 80/85 Is gewoon de juiste snelheid en dat moet je niet veranderen.