Wat is er verkeerd aan het idee om alle vrachtauto's in Nederland 100 te laten rijden; maar dan mogen ze niet inhalen?

Volgens mij worden er heelveel File's en gevaarlijke situaties op de weg veroorzaakt door inhalende vrachtauto's.
Het voorstel om alle vrachtauto's niet meer maximaal 80 maar 100 te laten rijden maar dan met een inhaal verbod, heb ik verschillende keren aan vrachtauto chauffeurs voorgelegd maar dan ploffen ze bijna van woede, hoe ik het kan bedenken. Maar een alternatief of goede argumenten hebben ze ook niet.

Volgens mij zou het de doorstroming van het verkeer zeer ten goede komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Je zult het probleem van het inhalen moeten aanpakken. Als je snelheid gaat verhogen dan zullen vrachtauto's nog meer te maken gaan krijgen met personenwagen bestuurders die niet weten wat doorrijden is. En verbod of niet, ze gaan die inhalen. Juist om die reden mogen personenauto'smet aanhanger tegenwoordig 90.
Gewoon omdat de meesten niet weten wat 80 is en daardoor maar 70 (geijkt) rijden op de snelweg met hun aanhanger. En als ze 90 mogen rijden de meesten tenminste 80+....(90 volgens hun snelheidsmeter)
De snelheidsmeters van auto's wijzen per slot vrijwel altijd hoger aan dan de werkelijke snelheid en die afwijking varieert van 1% tot 15%. Maar zeer weinigen nemen de moeite om uit te zoeken hoeveel die afwijking werkelijk is.

Dus een inhaal verbod voor vrachtauto's dient samen te gaan met de verplichting voor andere auto's om, zolang er niemand direct voor ze rijdt en ze blokeert, SNELLER te rijden dan de toegestane max voor vrachtauto's.

ps Sneller rijdende auto's van 50 ton zwaar hebben bij een botsing nog veel meer impact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reinier, je kunt geen minimumsnelheid afdwingen, zeker niet als deze vrijwel gelijk is aan de maximumsnelheid. Maar een inhaalverbod voor vrachtwagens is leuk voor de personenwagens, maar vind ik zelf inderdaad net zo raar als een wegverbod voor 70+ers of voor vrouwen als er kans op file is. Het werkt in theorie wel, maar maakt van de een z'n probleem een ander z'n probleem. @stippel: dat verhaal van die impact is wel zeker van belang. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger de impact. Ook: hoe hoger de snelheid, hoe langer de remweg, dus bij een botsing een botsing met hogere (rest)snelheid. Dat voorkomen beter is, werd ook verteld bij het invoeren van veiligheidsriemen: ik heb dat niet nodig, ik wil namelijk niet botsen. En een vrachtwagenchauf wil ECHT niemand in zijn dode hoek hebben, toch kost het een paar levens per jaar. Helaas is de wereld niet perfect. Ook in Duitsland zijn door de (veel) hogere snelheid veel meer zware crashes. Dat zul je moeten accepteren als je een hogere snelheid wilt toelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Poepmolecuul. Er zijn wel minimum snelheden verplicht geweest vroeger.
Maar zelfs zonder wettelijke minimumsnelheid kun je boetes uitschrijven voor te langzaam rijden ( gerelateerd aan het wegtype).
Dit gaat dan via artikel 5, onnodig overig verkeer hinderen en /of in gevaar brengen.
Daarnaast is het verkeersbeeld wel rustig als iedereen netjes even hard rijdt (per baan) Wat betreft inhalende vrachtauto's. Gewoon verbieden dat die dingen op de meest linkerbaan rijden als er meer dan 1 rijstrook beschikbaar is in 1 richting.
Daarnaast kent duitsland een regel voor inhalend verkeer dat je met een minimum snelheids verschil moet inhalen...10 km/h voor vrachtauto's en 20 km/h voor personen auto's. (Geldt uiteraard niet in file rijden) Daarnaast kent duitsland de regel dat als je ongehinderd met dezelfde snelhied doorrijdend 20 seconden lang naar rechts kunt dan moet je dat ook. Gegeven het minimum snelheidsverschil bij inhalen wordt je dan ook niet klem gereden tegen de volgende langzamere wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippeltje.
Dat zal niet uitmaken. Als vrachtauto's 100 mogen gaat er ook 1 de ander inhalen met 2 km/h verschil.
Vrachtwagens die nu inhalen zijn er echt niet sneller mee op hun bestemming. Want 1 "spook" file van 1 minuut veroorzaakt doordat er geremd moet worden voor zo'n inhalende vrachtwagen....dan gaan er ook wat auto's naar rechts en daar wordt dan ook geremd....levert meer tijdverlies voor een vrachtauto dan dat ie kan winnen door 2 uuur lang 3 km/h harder te rijden. Vrachtauto's staan dan niet alleen die minuut maar verliezen daarnaast ook nog eens flink tijd met het weer op snelheid komen. Uiteraard zijn het wel collega's van de inhalenmde chauffeur die die vertraging oplopen maar het is zeker dat doordat er veel inhalende chauffeurs zijn die ander ook een keer door zoiets alle winst weer ziet verdwijnen. Zie verder ook de reactie van Marieke over andere gevolgen. Daarnaast weet ik van een van mijn vrienden , ook chauffeur, dat wat rustiger rijden met een vrachtauto de kosten per rit MEER verlaagd (minder onderhoud en minder brandstof) dan dat de loonkosten door die maximaal enkele minuten minder reistijd stijgen.Een zelfstandige rijder verdient derhalve meer als ie rustig en zonder jagen rijdt en de baas van een chauffeur zou ook moeten aandringen op rustig rijden. ps Toen ik jong was hadden vrachtauto's geen begrenzer. Het inhalen ging toen wel veel vlotter met derhalve minder file gevolgen. Ze konden gewoon even gas bijgeven en met ruim verschil er voorbij.
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en hij zegt dat de banden van een vrachtwagen daar niet op gebouwd zijn, ze zullen sneller klappen (wat ook het fileprobleem niet zal verhelpen). Het is totaal niet zuiniger als je zo hard rijd. Het fileprobleem verhelpt daar ook niet door.

Denk zelf dat het gevaarlijker is als je vrachtwagens harder laat rijden met zware ladingen en gevaarlijke stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf chauffeur en denk dat mijn baas er niet blij nee zou zijn als we allemaal 100 zouden gaan rijden. Dit kost veel brandstof en idd banden. Wat wel zou helpen als ook personenauto's een ge-eikte Teller zouden krijgen. ↲Als er nu 80 op de matrix borden komt, gaat alles naar de 70.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het inhaal verbod wekt file op,als er 20 auto"s achter elkaar rijden en er gaat een caravan inhalen krijg je daar een file achter.je rijdt zelf 90 en dan krijg je er een die 80 rijdt.in een mum van tyd zit je daar dan achter met 20 auto:s.en er zijn bedrijven waar de chauffeur niet harder dan 80 mag ivm brandstof verbruik.dus inhaal verbod opheffen .en vrachtauto allemaal 90 kmh zoals in belgie is toegestaan.dan zal het schelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan krijg je juist meer gevaarlijke situaties: vrachtwagens die bejaarden inhalen, vrachtwagens die gewoon te snel rijden gezien de vracht die ze vervoeren, de bochten die in de weg zitten, de weersomstandigheden of het kunnen van de chauffeurs.

Een inhaalverbod is er al op de drukste plaatsen/tijdstippen. Verder zijn de regels zijn al goed: je mag helemaal niet inhalen als je 't overige verkeer daarmee in gevaar brengt (lees: als een achteropkomer hard moet remmen!). Het punt is: er zijn onvoldoende bronnen (agenten, camera's, spionagesystemen) beschikbaar om die regel te handhaven.

Als iedereen nu de politie belt en nummerborden doorgeeft als een vrachtwagen gevaarlijk inhaalt, dan kan de politie eens een gesprek aanknopen met zulke chauffeurs; zo van: "Hoe zit dat Kees... Al 3 inhaalklachten over jouw in 2 weken?".
Natuurlijk niet zelf bellen tijdens 't rijden. Dus een passagier 't nr.bord laten noteren. Als je meestal alleen rijdt, heb je gewoon pech of moet je een heel goed geheugen hebben. Of je zet een camera op een tripodje die je voor elke rit op de snelweg aanzet. Tegenwoordig is dat niet meer zo duur - dat kan al een goedkoop toestelletje van 75 euro zijn met 4Gb geheugen: daar kan je al makkelijk een uur of langer mee opnemen. Dan kan je thuis 't nr.bord opzoeken en doorgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zal altijd een mogelijkheid moeten blijven om in te halen door vrachtauto's wel is het heel belangrijk dat de chauffeur ong. 5 tot 8 km onder zijn max. snelheid rijdt. het voordeel van die 5 tot 8 km extra is dat deze dan een andere vrachtwagen in kan halen met voldoende snelheidsverschil wat ong. 1.5 min. duurt. Daf heeft dit op zijn cruisecontrol zitten.