Ik val niet onder een CAO maar er worden wel wachtdagen ingehouden, mag dit?

Sinds een jaar val ik niet meer onder een CAO bij mijn huidige werkgever. Wel is er een wachtdag ingehouden toen ik mij ziek meldde. Hierover staat niets in mijn (beperkte) contract beschreven. Mag mijn werkgever wachtdagen inhouden als ik geen CAO heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

BW 7:629:
"9. Van dit artikel (dat is dus de loondoorbetaling bij ziekte, C.) kan ten nadele van de werknemer slechts in zoverre worden afgeweken dat bedongen kan worden dat de werknemer voor de eerste twee dagen van het in lid 1 of lid 2 bedoelde tijdvak geen recht op loon heeft."

Het recht op inhouding van een wachtdag moet worden 'bedongen', het moet dus een beding zijn. Het kan staan in de CAO en/of in de individuele arbeidsovereenkomst.

Is dat niet het geval, dan mogen er geeen wachtdagen worden ingehouden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat mag de cao is alleen een aanvulling op wat reeds wettelijk geregeld is.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het moet staan in je arbeidsovereenkomst als je geen cao hebt.
11 jaar geleden
Naar mijn mening kan dit niet. Daar hij al lange tijd werkzaam is in dit bedrijf en dit nooit zo was. Is het naar mijn mening niet van belang of de CAO vervallen is.
Het lijkt mij een stuk opgebouwd recht uit het verleden.
Het vervallen van een CAO kan niet eenzijdig de arbeidsvoorwaarden verschralen.