Werken achteruitrij sensoren ook als er een fietsendrager op de trekhaak zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
4.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het type sensoren. Sommige systemen schakelen automatisch uit als je de stekker van de fietsenrekverlichting monteert. Sommige systemen gaan al piepen als je alleen maar de bevestigingsbeugel aan de trekhaak monteert (dus nog niet eens het fietsenrek, laat staan de fietsen). Er zijn ook fietsenrekken die in hoogte verstelbaar zijn, zodat het rek boven de bumper hangt en dus niet voor je sensoren komt. Uiteindelijk is het dus afhankelijk van de combinatie type auto, type sensor en type fietsendrager of het systeem continu gaat piepen of gewoon uitschakelt of nog normaal werkt. In dat laatste geval moet je dus wel zelf bedenken dat je fietsenrek uitsteekt (in lengte en breedte) en dat de sensoren die afstanden niet automatisch optelt bij de lengte van de auto. Je kunt dus al haast iets geraakt hebben met de fiets nog voordat je sensor goed en wel heeft gewaarschuwd.

Antwoorden (2)

Het werkt allemaal niet als de fietsonderdelen precies voor de sensoren zitten. Het principe werkt als een laser afstandsmeter alleen dan in het ultrasoon spectrum. Als er een voorwerp in de weg voor de sensor(die ronde dingetjes op de bumper o.i.d) dan kan deze onmogelijk beweging detecteren immers blijft de blokkade onveranderlijk t.o.v. de detector zitten.

Je kunt testen of de parkeersensoren werken door met de fietsen gemonteerd de auto in z'n achteruit te zetten aan de weg zonder obstakels achter de auto. Als dan toch de parkeersensor begint te piepen dan zit de fiets in de weg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Afhankelijk,
Bij een audi schakelen ze uit als je een aanhangwagen of een fietsendrager er achter hangt (als je een stekker inplugt), bij BMW en Mercedes is het hetzelfde.