Kan Een Tijdelijke taxi pasje verlengt worden of niet?

Ik heb een dochter, zij heeft een tijdelijk taxi pasje van 6 manden van een bedrijf gekregen tot dat zij het examen doet en zij krijgt een taxi pas.
Na 6 manden heeft zij het examen niet gehad en zij zeg nog steeds tegen me dat zij werkt nog steeds als taxichauffeur en haar pasje is verlengt.
Mijn vraag is kan een tijdelijke pas verlangt worden of niet ?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
3.8K

Antwoorden (1)

Om in het bezit te komen van een geldige chauffeurspas is de nieuwe chauffeur verplicht de basisopleiding Taxichauffeur te volgen. De opleiding bestaat uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte. Voor beide moet een examen worden afgelegd bij het CBR.

Aspirant-chauffeurs binnen het contractvervoer kunnen onder bepaalde voorwaarden deelnemen aan een leer-werk-traject (LWT). Het LWT stelt startende chauffeurs in staat al vervoer te verrichten voordat het vakbekwaamheidsexamen is gehaald. Een aspirant-chauffeur kan maar één keer deelnemen aan het LWT.

Alle eisen te samen om een geldige chauffeurspas te krijgen zijn o.a.
bewijs van goed gedrag (niet ouder dan twee maanden)
kopie van een geldig rijbewijs
originele geneeskundige verklaring (met positieve keuringsuitslag, niet ouder dan twee maanden).

Wanneer een chauffeur aan alle punten voldoet, maar nog geen chauffeursdiploma dan kan men een tijdelijke toelating taxichauffeur ontvangen. Hiermee mag tot uiterlijk elf weken taxivervoer worden verricht. Het Chauffeursdiploma Taxi moet echter binnen acht weken, gerekend vanaf de ingangsdatum van deze tijdelijke toelating, zijn behaald.

Een chauffeur moet dus binnen acht weken na indiensttreding de verplichte opleiding met goed gevolg hebben afgelegd anders wordt de aanvraag voor een chauffeurspas afgewezen en wordt de tijdelijke toelating niet verlengd maar ingetrokken.