Ik had een andere auto op mijn naam staan, er is uitgekeerd na schade nu wil eigenaar geld terug. Kan dat ?

Ik ben bevriend geweest met iemand waarvan ik een auto op m'n naam had staan. Na een ongeluk is aan mij geld uitgekeerd. Nu wil hij na 4 jaar het geld opeisen. Kan dat ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dat niet te laat?
tinus1969
7 jaar geleden
Is het niet een beetje onhandig om als katvanger op te treden voor iemand anders?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klopt Tinus. Het is me toen aan gepraat. was erg naïef en onwetend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aanvullend bij het gegeven antwoord:
- https://www.juridischloket.nl/
- In het vervolg gedekt zijn voor dit soort meuk met een Rechtsbijstandverzekering.
(Ik heb het op advies gedaan van mijn oma die destijds bij de NN werkte, zij heeft heel veel baat bij gehad toen ze met d'r been tussen het perron en de metro kwam toen er niet gestrooid was. En ik hab er al baat bij gehad met zoiets simpels als schadevrij gesteld zijn bij aankoop Marktplaats. Ik leef er een stuk ontspannender door ;) )

Antwoorden (1)

Een lastige vraag, dus een definitief antwoord kan ik niet geven wel een richting.

Allereerst de verjaring. Op zich blijven vorderingen 20 jaar nog opeisbaar met een aantal uitzonderingen waarvoor een termijn geldt van 5 jaar. Ik vermoed dat jouw geval niet onder de uitzonderingen valt, zodat hoe dan ook de vordering nog wel kan.
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61

Inhoudelijk denk ik verder dat voor de vraag of eigenaar recht heeft op schade -uitkering, van belang is wie de premies uiteindelijk betaalde. In prinicpe lijkt de eigenaar, inderdaad eigenaar te zijn gebleven ook na overdracht tenaamstelling omdat een tenaamstelling op zich nog geen eigendomsoverdracht impliceert.
Naast het feit dat vaak moet worden doorgegeven aan de verzekeringsmaatschappij of er structureel iemand anders in de auto rijdt ben jij zelf nog wel degene die de verzekeringsovereenkomst hebt afgesloten. In die zin komt jou het schadebedrag juridisch toe.
Maar van belang is hoe de 'overeenkomst' tussen jou en de eigenaar moet worden gezien. Is dat een overeenkomst die ook een economische/financiele overdracht inhield of echt alleen een opnaamstelling. Indien daaruit valt op te maken dat jij degene was/zou zijn die de drager is vann de financiele kosten en verantwoordelijkheid dan mag je het geldt mi behouden. Heeft echter de eigenaar uiteindelijk volledig de premies betaald dan lijkt mij de overeenkomst tussen jullie dusdanig dat hij ook recht heeft op de schadeuitkeringen.

Maar zoals gezegd is dit geen alledaagse situatie, en kunnen er nog veel haken en ogen aan zitten die ik over het hoofd zie, dat als je echt een goed juridisch advies wilt je naar een professional moet gaan mochten er problemen rijzen.

https://www.unive.nl/autoverzekering/veelgesteldevragen
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALM:2012:BX1188