Moeten voetgangers eigenlijk geen verlichting dragen, het zijn toch ook verkeersdeelnemers?

Ik kan ze soms slecht zien in het donker, bijvoorbeeld als ze oversteken in de stad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K

Het beste antwoord

Een voetganger hoeft slechts in groepsverband (kolonnes, optochten, hardloopvereniging etc.) buiten de bebouwde kom verlichting te voeren, ongeacht waar zij zich op de weg bevinden (rijbaan, fietspad, voetpad etc.) en binnen de bebouwde kom alleen als zij gebruik maken van de rijbaan (art 9 RVV jo. art 2 lid 3 RVV jo.art 35 b RVV), zij volgen dan de regels van wagens en moeten dan voor- en achterlicht voeren (middels een lantaarn, voorzijde wit/geel licht en achterzijde rood licht).

Het is natuurlijk vrijwel onmogelijk iedere voetganger (denk ook aan de verscheidenheid van deze verkeerdgroep) te voorzien van verlichting.

Het lijkt mij ook overbodig gezien de verkeersgroepen in nederland vrijwel allemaal een eigen plaats op de weg kennen (fietspad, rijbaan, trottoir/voetpad, fiets/bromfietspad)

Aan jou de taak als sterkere verkeersdeelnemer rekening te houden met deze zwakkere (en soms slecht zichtbare) verkeersdeelnemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de wetgeving worden voetgangers niet genoemd omtrent het voeren van verlichting daardoor hoeven ze ook geen verlichting te voeren.

Daarbij komt dat jij als bestuurder de nodige voorzichtigheid moet betrachten als je ergens rijdt waar voetgangers verblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet iedereen z'n hele leven lang altijd zo'n lichtje bij zich dragen. Dat wil toch niemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft van mij ook niet persé, ik was gewoon benieuwd wat de wetgeving erover zegt.
daarom zijn er vaak stoplichten en voetgangers zijn geen drukke verkeers deelnemers en moeten zelf opletten dus vind niet nodig ook te veel moeite
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens art, 5 van de wegen wet is het een ieder verboden zich zodanig te gedragen,dat ze een gevaar vormen voor het verkeer.
In de bebouwde kom zal het in het donker wel meevallen, vermits daar de straatverlichting brandt en je als voetganger redelijk zichtbaar bent.
Maar buiten de bebouwde kom zou het idd verplicht moeten worden om als voetganger verlichting te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten de bebouwde kom zie ik mensen best vaak met een lampje lopen. Binnen de bebouwde kom, vooral in de binnenstad, vind ik ze soms slecht zichtbaar. Ik let heel goed op want ik zou het vreselijk vinden om een voetganger aan te rijden.