Waardoor ontstaat het verschil in vliegduur tussen de heen- en terugreis? Toch niet alleen door tegenwind....?

Moskou - Hanoi 9 uur. Hanoi - Moskou 10,5 uur. Zelfde vliegtuig, zelfde route, zelfde chauffeur.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bestuurder van een vliegtuig heet normaal gesproken een piloot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt?

Het beste antwoord

De aarde draait rond en de ene keer vlieg je mee en de ander keer tegen.
En de straalstroom in de hogere luchtlagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tijdzone, speelt ook een rol in deze

Toegevoegd na 6 minuten:
Oke, tegen of met de aardas meevliegen, dat maakt ook een verschil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speelt absoluut geen rol, ik heb het hier over de daadwerkelijke vliegtijd!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De draaiing van de aarde heeft er niks mee te maken in dit geval. Het vliegtuig heeft de snelheid van de aarde mee, net zoals alles wat op het oppervlakte zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee , heen en terug, dus daar heeft de omwenteling ook invloeid, lijkt mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het vliegtuig al meedraaiend met de aarde op het oppervlakte begint, wordt de snelheid gemeten ten opzichte van die referentiekader. Het begint op punt A en vliegt naar B. Van een stilstaand punt buiten de aarde zie je dat het vliegtuig ook nog eens met de draaiing van de aarde meebeweegt. Met andere woorden de snelheid van het vliegtuig wordt gemeten ten opzicht van de draaiend aarde. Omdat het vliegtuig altijd meedraait met de aarde, is de enige gemeten snelheid dat wat de motoren van het vliegtuig en de heersende luchtstroming aan het vliegtuig meegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft wel gelijk hoor, het draaien van de aarde heeft er wel degelijk mee te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch niet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mh75, hoe dom moet je zijn? Zelfs bij een geschut wat een projectiel dertig kilometer verder op zijn doel wil laten vallen, wordt al computertechniek gebruikt die rekening houdt met de omwentelingssnelheid van de Aarde, en na welke kant er wordt afgevuurd. Ga eerst eens Google en kom dat met commentaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt het niet beter voor jezelf door het op de man te spelen... Je hebt het over iets wat in een ballistische baan zijn pad aflegt. Dan heeft het Coriolis effect grip op het afgelegde pad onder andere omdat het object in vrije val is. Iets wat onder zijn eigen vermogen een rechte, niet ballistische pad aflegt is hier dan weer niet aan onderhevig. http://en.wikipedia.org/wiki/External_ballistics#Coriolis_drift
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja sommige denken het te weten, maar weten het niet en komen met allerlei theorien die niet van toepassing zijn.
Ik als piloot weet het natuurlijk helemaal niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn allemaal piloot, ja... Toon dan aan dat ik ongelijk heb! We hebben het over vliegtuigen. Ineens begint iemand over kogelbanen, totaal andere koek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Links of rechts af bij simpel gezegd de evenaar, de omdraairichting v/d aarde gaat maar een kant op en niet met et vliegtuig mee!!!. En je moet voor heen en terug toch beide kanten op. Wordt het duidelijk. Tegen de aarddraairichting in zal de vliegafstand dus korter worden of langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom snapt niemand dat het vliegtuig de beweging van de aarde meeheeft? Daarom staat het vliegtuig stil aan de grond. Delta v = 0. Als je 10 sec naar het oosten versnelt met 10 m/s^2 zal je snelheid 100 m/s zijn. Als je 100 m/s naar het westen versnelt met 10 m/s^2 zal je snelheid eveneens OOK 100 m/s. Dit geldt dan bij een windsnelheid van 0 m/s. De windsnelheid moet erbij worden opgeteld of afgetrokken. Correcties voor de draaiing van de aarde worden toegepast voor KOGELBANEN. Lichamen in vrije val... Dat is een vliegtuig niet. De snelheid is ook niet zo hoog als lichamen in een kogelbaan (veelvouden van de geluidssnelheid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet en zal gelijk hebben ook al heb je dat niet ;-)
Dat ligt eraan of je mee of tegenwind hebt met het vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel degelijk meewind of tegenwind. Die wind komt in dit geval van de Straalstroom - zie de Bron hieronder.

De straalstroom waait meestal van west naar oost. Vliegtuigen die ongeveer in die richting vliegen, maken zoveel mogelijk gebruik van de straalstroom, omdat dat tijd en brandstof scheelt.

Vlieg je richting het westen, dan is het in het algemeen niet mogelijk mee te liften op de straalstroom. De reis zal daardoor wat langer duren.
13 jaar geleden
Ja, de wind is de belangrijkste factor.

Wat ook een rol kan spelen is de route die gevlogen moet worden. Landen schrijven bepaalde routes voor in de lucht die het vliegverkeer moet nemen. Vaak zijn dit eenrichtingsroutes. Het kan dus zijn dat de terugreis dat net iets langers is, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Mh aangeeft, de route heen en terug.
En de snelheid kan zomaar meer dan 100 km per uur zijn bij wind tegen