wat gaat er sneller, met een vliegtuig tegenin de draairichting van de aarde vliegen of er mee vlieg?

ik wil bvb van Zaventem naar New York vliegen.... en doe dit over de Oceaan
of ik doe dit via Azië, waarom komt dit ?

alvast bedankt
mvg jo

5 jaar geleden
3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Afstand over Azie is wel een behoorlijk eind verder....
Brussel - New York naar westen: 6.000 km
Via oosten: 20.000 km

Antwoorden (1)

Een voorbeeld:
Tegen de logische gedachtengang in, duurt de vlucht van Brussel naar New York steeds LANGER dan omgekeerd.

Maar eigenlijk heeft dat niets te maken met de rotatie van de Aarde. Want de luchtlagen waar jouw vliegtuig in vliegt draaien net zo hard als de aarde zelf mee om de aardas, zodat er qua rotatie netto geen effect is.

Wat maakt dan dat verschil in snelheid? De wind. Vliegen naar het westen (Brussel - New York) is vliegen tegen de heersende winden (straalstromen of jetstreams). Vliegen naar het oosten (New York - Brussel) is vliegen met de heersende winden mee. En dat maakt het verschil.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
De vraag gaat of over azien of over de oceaan.
Reddie
5 jaar geleden
@ronron1212, De vraag begint met de draairichting van de aarde !!!
ronron1212
5 jaar geleden
@Reddie ja en dan komt dit
k wil bvb van Zaventem naar New York vliegen.... en doe dit over de Oceaan
of ik doe dit via Azië, waarom komt dit ?
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron De vraag is slecht gesteld. Wat de vrager waarschijnlijk bedoeld is: Geeft het een voordeel als ik tegen de richting van de aarde vlieg. Dat antwoord is: Nee, althans niet omdat je dan een positief effect ondervindt van de draaiing van de aarde op zich. Dan gaat de vrager opeens over in Azië en via de oceaan. Wat respectievelijk gelijk staat aan Azië=met de draaiing mee. Oceaan= tegen de richting in. Daarna maakt de vrager er helemaal een potje van, zoals al door turfgraver uitgelegd, New York te noemen. Dan vlieg je via de oceaan omdat dat veel korter is.