Wat gebeurt er met een vliegtuig dat moet landen op een te korte baan waarvan hij niet meer kan opstijgen?

Een passagiersvliegtuig dat b.v. in een noodsituatie op een andere, korte landingsbaan moet landen, hoe stijgt hij daar weer van op, want een vliegtuig heeft een veel langere baan nodig om op te stijgen.

8 jaar geleden
1.1K
Bordensteker
8 jaar geleden
Eigenlijk is dit een gecompliceerde vraag geworden, want vraagsteller gaat er van uit dat er sprake is van een te korte baan waarvan het vliegtuig niet meer kan opstijgen, terwijl er anderzijds in de vraaguitleg staat: “hoe stijgt hij daar weer van op?” :-)
paulus811
8 jaar geleden
Er zijn gevallen bekend waarin het vliegtuig compleet gestript is, dus alle stoelen etc eruit, zodat het vliegtuig genoeg had aan de kortere baan.

Antwoorden (1)

Zonder vracht/passagiers en met het minimum aan brandstof om het dicthstbijzijnde grote vliegveld te bereiken vertrekken is dan waarschijnlijk nog wel mogelijk. Verder helpt het ook nog om de motoren op het maximum vermogen te laten komen en dan pas de rem los te laten.

Toegevoegd na 38 minuten:
In het vrijwel uitgesloten geval dat een vliegtuig echt niet meer kan opstijgen vanaf die baan, dan zal het via de weg naar een groter vliegveld moeten worden vervoerd, mogelijk met de vleugels gedemonteerd. De vraag is of dat economisch haalbaar is; waarschijnlijk levert het meer op om de onderdelen (vooral de motoren) te verkopen en vervolgens de romp e.d. ter plekke te slopen, en af te voeren naar de colablikjesfabriek.
gvrox
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
+ Een vliegtuig heeft zoals VS opmerkt inderdaad (meestal) een langere baan nodig om op te stijgen. Maar dat geldt niet altijd.
Luchtvaartmaatschappijen zijn namelijk gewend geld te verdienen door met liefst veel betalende lading en brandstof (voor de geplande route en eventueel uitwijken) ergens te starten en een groot deel van de brandstof onderweg te verstoken. Daardoor zijn vooral vliegtuigen die wat langere afstanden kunnen vliegen bij de landing na een lange vlucht relatief licht. Dat helpt bij het landen op een onbedoeld korte baan.
Maar als je daar na een onbedoelde landing weer wilt vertrekken kun je je plan inderdaad aan de ongewone omstandigheden aanpassen door met slechts brandstof voor een korte vlucht weg te gaan. Dat scheelt behoorlijk veel in de benodigde startbaanlengte. Daarna kun je dan op een groter vliegveld ergens in de buurt. meer brandstof gaan tanken en eventueel de lading weer terug aan boord nemen. Dus meestal is de benodigde startbaanlengte vóór een lange vlucht inderdaad groter dan de landingsbaanlengte aan het eind van diezelfde vlucht.
Maar door slechts een kort vluchtje te plannen met geen lading en weinig brandstof, kun je ook voor zo’n buitengewoon vertrek met een opvallend korte baanlengte volstaan.
tinus1969
8 jaar geleden
Inderdaad is de benodigde lengte om te starten opvallend kort, zelfs voor commerciële vluchten. Zo konden zelfs wide-bodies (zoals Boeing 747) rustig starten vanaf het vroegere vliegveld Berlin-Tempelhof (voor plaatje zie hier: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Pan_Am_Boeing_747-100_Manteufel.jpg) ondanks de baanlengte van 2094 meter gevolgd door een huizenrij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je veiligheidsmarges overboord zet door geen rekening te houden met een motorstoring dan heb je met een leeg vliegtuig minder baan nodig om op te stijgen dan om te landen. Je hebt dan niet het deel nodig om te kunnen stoppen als je de start afbreekt. Mag niet met passagiers uiteraard, maar er is vast wel een testpiloot te vinden die dat wel wil doen, het is minder gevaarlijk dan een boel dingen die mensen dagelijks doen.