Kunnen "passagiersvliegtuigen" nog enigszins veilig landen als alle motoren uitvallen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Denk aan toestellen als een Boeing 747 en een Airbus A320.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is wel eens gebeurt.
Maar echt veilig kun je het niet noemen.
Door de uitv van de besturingssystemen en de remmen zal de landing extreem hard zal. Ook zal het toestel idd een lange baan nodig hebben om te landen.
Soms rollen ze na de baan nog door en schuiven dan van de baan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+z10 Mooi lijstje. Laat idd zien dat het best vaak nog wel goed afloopt.

Antwoorden (1)

Elk vliegtuig heeft een "glijgetal", dat is een waarde die aangeeft hoe ver het nog kan vliegen als alle motoren gestopt zijn.
Een passagiersvliegtuig heeft een glijgetal van ongeveer 17 (tussen 15-20). Dit betekent dat het voor elke kilometer dat het daalt nog 17 kilometer zal kunnen vliegen.
Het hangt dus van de hoogte en afstand tot de landingsplaats af of het veilig zal kunnen landen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Daarnaast zal het toestel zonder motoren minder goed kunnen remmen, dus zal er een langere landingsbaan nodig zijn.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Deadstick_landing
https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_flight#Examples Hier staat ook nog wat extra informatie met wat voorbeelden. Zover ik kan vinden is dit nog niet voorgekomen bij een viermotorig vliegtuig als een 747 of A320.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah sebas86 Dat is een goeie. Maar het mag ook voor elk tweemotorig vliegtuig zijn. Ik doelde niet per se op viermotorige vliegtuigen.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Overigens vraag ik me af of dit betekent dat als je motoren op 2 km hoogte uitvallen, en je bent precies op 34 km afstand van het vliegveld op dat moment met je neus in de goede richting, je het dan net kunt redden, of dat je toch nog wat extra 'reserve' nodig hebt om veilig te kunnen landen (immers de glijhoek hoeft niet geschikt te zijn om veilig mee te kunnen landen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het scheelt als hobby zweefvliegen hebben gehad :). Ja : bij een heel lange landingsbaan en goede piloten klopt die rekensom . En liefst geen harde zijwind of sterke wind mee . :(:( En niet een doorstart moeten maken .:(